سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

مصرف “اسید فولیک” می‌تواند حافظه و توان مغزی افراد پیر را تقویت

 

تحقیقات دانشمندان هلندی نشان داد، مصرف “اسید فولیک” می‌تواند حافظه و توان مغزی افراد پیر را تقویت کند. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل ازبی بی سی ، بر اساس این تحقیق، توانایی ذهنی مردان و زنان ۵۰تا ۷۰ساله‌ای که بطور روزانه از اسید فولیک استفاده می‌کردند، مشابه افراد پنج سال جوانتر، است.

به گفته کارشناسان با این حال مصرف زیاد اسید فولیک می‌تواند تاثیرات ویتامین B12را در افراد مسن از بین ببرد.

کمبود B12در بدن، موجب بروز بیماریهایی در سیستم عصبی می‌شود.

به گفته دانشمندان، مصرف اسید فولیک همچنین موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مسن می‌شود.

در این تحقیقات که نتایج آن در مجله “لانست” به چاپ رسیده، آمده است: مصرف اسید فولیک موجب کاهش چشمگیر سطح ماده “هوموسیستئین” در خون می شود که این ماده با بیماری‌های قلبی و کاهش حافظه مرتبط است.

سبزیجات سبز رنگ، منابع غنی اسید فولیک و گوشت و تخم مرغ نیز حاوی مقادیر زیادی B12هستند.

منبع

20 درصد کل جمعیت دنیا را درسال 2050 جمعیت سالمند در بر می گیرد

 

جمعیت سالمند بالای 65 سال در دنیا در سال 2030 به 973 میلیون نفر خواهد رسید و در سال 2050 نیز 20 درصد کل جمعیت دنیا را شامل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایسنا ، دکتر مصطفی داستانی متخصص قلب و عروق افزود: البته این نسبت افزایش در کشورهای در حال توسعه شیب تندتری دارد و نیز نسبت زنان در این جمعیت بیش از مردان خواهد بود.

این متخصص با اعلام این که بیماری عروق کرونر قلب عامل اصلی مرگ و میر در سنین بالاتر از 65 سال است، عنوان داشت: نکته جالب این است که برخلاف سنین میانسالی میزان بروز بیماری های ایسکمیک قلبی در زنان برابر مردان است و حتی در سنین بیش از 80 سال میزان سکته قلبی درزنان بیشتر از مردان گزارش شده است.

وی ادامه داد : به طور کل 80 درصد تمامی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در سنین بیش از 65 سال اتفاق می افتد.

دکتر داستانی با اشاره به اینکه عاملی که باعث پیچیده تر شدن درمان و اداره این بیماران در سنین پس از 65 سال است ابتلای اکثرا آنها به بیماری های مزمن دیگر است، افزود: به نحوی که 80 درصد افراد در سن بیش از 65 سال حداقل یک بیماری مزمن و نیمی از موارد حداقل دو بیماری مزمن دارند.

وی روماتیسم مفصلی، دیابت و آلزایمر را از دیگر بیماری‌های شایع دوران سالمندی دانست و تصریح کرد: آنچه باعث این تغییرات در سنین سالمندی می شود، عملکرد متفاوت قلبی، حجم کاهش یافته عضله، درمان های متفاوت انقباض و انبساط نسبت به سنین میانسالی، تغییرات متعدد و با اهمیت در سطح مولکولی و پاسخ های کاهش یافته و غیرقابل پیش بینی سیستم عصبی خودکار و تغییرات ساختمانی در عروق و تغییرات در سیستم الکتریکی و هدایتی قلب است.

وی افزود: در نتیجه اثرات داروها و مداخلات درمانی قلبی بر روی افراد مسن غیر قابل پیش بینی است.

این متخصص در پایان برمصرف میزان مناسب داروی تجویز شده درافراد سالمند تاکید واظهارداشت: بهتر است اعضای خانواده در مصرف دارو به افرادسالمند کمک کنند ؛ چرا که ممکن است افراد سالمند در مصرف دارو دچار اشتباه یا فراموشی شده و تظاهرات ناشی از عوارض دارویی را نیز اظهار نکنند.

منبع

کشف دومین ژن عامل شایعترین شکل بیماری آلزایمر

بر اساس یک مطالعه که یکشنبه منتشر شد، محققان دومین ژنی را که عامل شایعترین شکل بیماری آلزایمر است، کشف کرده‌اند و این پیشرفتی است که تشخیص و نهایتا درمان این بیماری را آسانتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه  ، در مطالعات ژنتیکی که حدود شش هزار داوطلب در آنها شرکت داشتند، محققان دریافتند که گونه‌های ژن SORL1 در افراد مبتلا به آلزایمر شایع‌تر از همسالان سالم آنان بود.

همچنین سطح پروتئین SORL1در خون افراد مبتلا به آلزایمر در مقایسه با افراد سالم بطور چشمگیری پایین بود بطوریکه از ۵۰درصد سطح مشاهده شده در گروه سالم کمتر بود.

در انسان‌های سالم، SORL1که مانند یک “پلیس راهنمایی رانندگی” جریان “پروتئین پیشتاز آمیلوئید” ( (APPرا در داخل سلول‌های عصبی در مغز تنظیم می‌کند، این پروتئین را به بخشی از سلول هدایت می‌کند که در آنجا بازیابی می‌شود.

اما محققان به نقل از تجربه‌های آزمایشگاهی گفتند، در افرادی که این گونه‌های ژنی را دارند، به نظر می‌رسد که این ژن APPرا به منطقه دیگری از سلول هدایت می‌کند که در آنجا جمع می‌شود و به پلاک‌های آمیلوئید تجزیه می‌شود. پلاک‌های آمیلوئید پروتئین‌های چسبناک غیرعادی هستند که مغز افراد مبتلا به آلزایمر را پر می‌کنند و مانع از فعالیت آن می‌شوند.

“ریشار مایو” رییس “موسسه تحقیقاتی تائوب در زمینه بیماری آلزایمر و مسن شدن مغز” و یکی از نویسندگان این مقاله نوشت: اهمیت این کشف گشوده شدن مسیر جدیدی برای کشف دلیل این بیماری و همچنین یافتن اهداف بالقوه برای درمان آن است.

وی افزود: SORL1یکی دیگر از عناصر مهم معمای پیچیده بیماری آلزایمر است.

منبع

ضرورت مصرف کلسیم و ویتامین D

 

ضرورت توجه به کلسیم:

 کلسیم یکی از عناصر ضروری مورد نیاز بدن است که بیشترین میزان را در مقایسه با سایر عناصر در بدن دارا است. بدن یک فرد بزرگسال حدود 1200 میلی گرم کلسیم دارد؛ حدود 99 درصد آن در اسکلت استخوانی و 1 درصد آن در مایعات بدن توزیع شده است که هر دو شکل آن از نظر نقشی که به عهده دارند بسیار حایز اهمیت هستند.

    تأمین نیاز کلسیم بدن در افراد سالم علاوه بر موادغذایی مورد استفاده به شدت تحت تأثیر عوامل جوی و موقعیت جغرافیایی است. به نظر می رسد تأمین کلسیم در فصل زمستان از این نظر مهم است که اولاً تحت شرایط جوی، تابش مستقیم و شدت نور آفتاب کاهش می یابد؛ ثانیاً با توجه به سرمای فصل، میــزان پوشش افراد کاملتر می شود و از رسیدن نور آفتاب به پوست جلوگیری می کند و ثالثاً به دلیل کاهش تحرک و فعالیت ، میزان دفع کلسیم افزایش می یابد. رابعاً تنوع مواد غذایی در فصل زمستان در سبد کالایی خانوار نیز کاهش می یابد. به همین دلیل انتظار می رود که از ذخایر کلسیم موجود در بدن به تدریج با کاهش جذب کلسیم، در طول فصل زمستان کاسته شود و عوارض کمبود آن در اواخر فصل زمستان و یا در فصل بهار بروز نماید.


    نقش کلسیم:

 بیشترین میزان کلسیم در استخوانها قرار دارد بنابـــــراین نقش کلسیم در استخوان سازی بخصوص در سنین کودکی، نوجوانی و بلوغ کاملاً اساسی است. استخوانها نه تنها به عنوان محافظ فیزیکی بدن به شمــــــار می روند بلکه به عنوان ذخیره عظیمی از کلسیم نیز محســــوب می شوند که در شرایط کمبود در دورة کوتاه مــــدت ، می توانند کلسیم مورد نیاز سایر بافتها را تأمین نمایند.

    میزان کلسیم در سایر بافتها نیز اگر چه بسیار کم است، اما وجود آن در سلولها برای فعالیت و حیات سلولی و نهایتاً عملکرد بافتها کاملاً ضروری است . کلسیم در انتقال پیامها در بین و داخل سلولها و در رشد و تمایز سلولی نقش انکار ناپذیری دارد؛ بعلاوه کلسیم در انعقاد خون نیز مؤثر است.
    به واسطه اهمیت کلسیــم در بافت هـــــای مختلف بدن ، مکانیسم هایی در بدن وجود دارند، که غلظت کلسیم را در خــــــون ثابت نگه می دارند. بنابراین در شرایط کمبود لبنی کلسیم، میزان کلسیم خون نمی تواند فاکتور مناسبی برای کمبود آن تلقی گردد و حتی در اوایل مراحل تغذیه ای بد و نامطلوب نیز ممکن است علایم بالینی ناشی از کمبود کلسیم آشکار و واضح نباشد.


    نقش ویتامین
D :

 ویتامین D از جمله موادی است که در افزایش جذب کلسیم از کلیه و خصوصاً روده نقش مؤثری دارد و در واقع بخش اعظمی از مکانیسمهای جبرانی که قادر به جذب کلسیم غذاست در حضـــور ویتامین D انجــــــام می گیرد. در حقیقت ویتامین D مانند یک هورمون عمل می کند و رابطه مستقیمی میان آن و جذب کلسیم از روده وجود دارد. از آنجایی که منابع غذایی مورد استفاده ازنظر ویتامین D فقیر هستند، لذا بخش اعظمی از ویتامین D مورد نیاز بدن ما می تواند از طریق پیش ساز اولیه آن و با استفاده از نور خورشید در پوست بدن ساخته شود.

    بنابـــــراین چنانکـــه ملاحظه می شود ساخته شدن ویتامین D در ارتباط با میزان و شدت رسیدن نور مستقیم خورشید به پوست بدن است. بدیهی است میزان ساخته شدن ویتامین D با فرا رسیدن زمستان به علت کاهش شدت نور خورشید از یک سو و از سوی دیگر در معرض قرار نگرفتن پوست بدن ، کاهش می یابد و سبب بروز عوارض ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم می گردد. این عوارض حتی بـــــا افزایش ناخوشی های مکرر و بیماریهای فصلی بخصوص در افراد دچار سؤتغذیه و همچنین کاهش فعالیت و تحرک، تشدید می گردد. که قطعاً در گروههای در معرض خطر از جمله مادران شیرده و باردار، جوانان، نوجوانان و کودکان، ایجاد عوارض از حساسیت بالایی برخوردار است.


    عوارض ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین
D

    از جمله علایم واضح قابل مشاهده در کمبود کلسیم و ویتامین D ، تغییراتی است که در اسکلت استخوانی و سیستم های ارتباطی سلولی ایجاد می شود. راشیتیسم کودکان، استئومالاسی و یا نرم شدن استخوانها در بزرگسالان، تأخیر رشد طولی و عرضی استخوانها، بسته نشدن و یا مستحکم نشدن غضروفها از جمله عوارض استخوانی هستند که نهایتاً منجر به تأخیر رشد فیزیکی استخوانها می گردد. بعلاوه استئوپروز و یا پوکی استخوانها که غالباً در زنان مسن بوجـــود می آید نیز در ارتباط با مصرف منابع غذایی سرشار از کلسیم و میزان فعالیت افراد در سنین جوانی و پایین تر است.

    پایین آمدن کلسیم در استخوانها نیز سبب اختلال در فعالیت سلولی می شود، به طوری که در اعصاب حرکتی با افزایش تحریک پذیری، موجب بروز انقباضاتی به نام تتانی ( فلج شدید و دایم ) در دستها و پاها می شود. به علاوه کاهش کلسیم در سلولهای دیگر نیز سبب تأخیر در رشد و تکامل و همچنین پایین آمدن توانایی بافتها می گردد.

    منابع غذایی و میزان توصیه:

همچنان که قبلاً گفته شد منابع غذایی با منشأ غیر دریایی مورد استفاده ، منابع بسیار فقیری از ویتامین D هستند. با این وجود لبنیات و سایر فرآورده های آن از جمله غنی تــرین منابع کلسیم محسوب می شوند. کلسیم در سایر موادغذایی از جمله غلات و حبوبات به میزان قابل ملاحظه ای وجود دارد. اگر چه میزان نیاز در گروههای سنی و در شرایط مختلف متفاوت است اما به طور کلی میزان توصیه شده در روز 3-2 لیوان شیر و یا ماست و یا سایر فرآورده های آنهاست

    بنابراین به نظر می رسد با توجه به الگوی غذایی موجود در خانوارهای ایرانی، مصرف این مقدار از موادغذایی حاوی کلسیم بخصوص در فصل زمستان و بهار الزامی باشد و گروههای در معرض خطر در خانواده از حساسیت بالایی برخوردار باشند.

    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که:

    1 ـ با توجه به نقش کلسیم، تأمین آن برای تمام افراد خانواده مهم و ضروری است.

    2 ـ تأمین کلسیم مورد نیاز از طریق موادغذایی در فصل زمستان و بهار اهمیت بیشتری دارد.

    3 ـ تأمین کلسیم در گروه کودکان ، نوجوانان و زنان از طریق سبد کالایی خانوار از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است.

    4 ـ تا حد امکان سعی گردد تحرک و فعالیت در فصل زمستا ن محدود نگردد.

منبع

جلوگیری از آسیب عروق با مهار کردن (TNFa)

 

به گفته دانشمندان آمریکایی، مهار کردن ماده طبیعی پیش التهابی موسوم به  ((TNFaاحتمالا فشار خون بالای مرتبط با افزایش سن، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از  یونایتدپرس ، “آنا سیسزار” و “زولتان اونگ‌واری” از کالج پزشکی نیویورک دریافتند که سطوح بالاتر ،TNFa با پیر شدن رگ‌های خونی و افزایش بیماری عروقی مرتبط با التهاب از جمله نارسایی قلب، ارتباط دارد.

،TNFaپروتئینی است که می‌تواند به سلول‌های تومور حمله کند و آنها را از بین ببرد.

محققان در یک سری آزمایش روی موش‌های مسن از داروی درمان آرتریت روماتوئید “اینتانرسپت”  entanerceptکه تحت عنوان “انبرل” Enbrelعرضه می‌شود استفاده کردند. این دارو، TNFaدر حال گردش را بهم می‌چسباند و آن را غیر فعال می‌کند.

در این آزمایش‌ها دیده شد که بالارفتن سن با سطوح بالای TNFaکه با جلوگیری از استراحت رگ‌های خونی موجب افزایش فشار خون می‌شود، ارتباط دارد.

این تحقیق همچنین نشان داد زمانی که انبرل TNFaرا مسدود کرد مرگ سلولی در رگ‌های مسن کاهش یافت.

یافته سوم محققان از این قرار بود که TNFaدر خون آزاد می‌شود و تاثیرات سیستمیک دارد اما در دیوارهای رگ‌های خونی نیز فعال می‌شود و زمانیکه شریان‌های موش‌های جوان در معرض سطوح بالای TNFaقرار گرفتند خصیصه‌های عروق مسن را پیدا کردند.

گزارشی در زمینه این تحقیق در شماره ژانویه “مجله آمریکایی پاتولوژی” چاپ می‌شود.

منبع