سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

عید سعید فطر مبارک باد

"بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی، وارد کنی و از هر سوء و بدی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، خارج کنی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه را که بندگان شایسته از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت از آن به تو پناه بردند."

 

به عید فطر نزدیک می شویم ، به یکی از دو عید بزرگ اسلامی که خداوند پس از ماهی پر فیض و برکت به انسان هدیه داده است . پس از یک ماه مناجات و زدودن زشتی ها از دل و رسیدن به تقوا ، پرهیزکاری و اخلاص . هدیه ای بس گرانبها که ما را برآمدن از عهده شکرش ممکن نیست ، پس تنها می کوشیم تا با عبادات و اعمال خود به او نشان دهیم که قدر شناس نعماتش هستیم ( برای دانستن اعمال عید فطر اینجا را کلیک کنید ) ..

 

یکی از اعمالی که ذکرش در پیش رفت زکات فطره است که جدای از اجر معنوی آن برای انسان ، عاملی است برای برچیدن فقر از جامعه و رسیدن به جامعه ای سعادتمند . بر اساس فتوای علمای عظام ؛ روزه‌داران می‌توانند فطریه خود را به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی پرداخت کنند.

 

سیستم پرداخت الکترونیکی وجوهات زکات فطره بهزیستی 

 

موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی

حساب شماره : 1385  بانک صادرات شعبه شهید بهشتی اراک

و 0101596525008 سپهر بانک صادرات

 

برای دیدن تارنمای سایر موسسات خیریه اینجا را کلیک کنید

 

 

احکام مصرف زکات فطره ؛

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی سیستانی

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی خمینی (ر ه)

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی خامنه ای

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی صانعی

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

در تارنمای حضرت‌ آیت‌الله العظمی دوزدوزانی

 

 

 

25 درصد سالمندان ایران هیچ‌گونه بیمه درمانی ندارند

معاون توانبخشی بهزیستی با اشاره به این‌که جمعیت سالمندی در ایران تا سال 2050 به 25 میلیون نفر می‌رسد، گفت: در زمان حاضر 25 درصد از جمعیت 5 میلیون نفری سالمندان کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، کاظم نظم‌ده، عصر دوشنبه در جلسه دیدار غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی (‌در روز سالمند) از آسایشگاه کهریزک‌ افزود: در زمان حاضر 600 میلیون سالمند بالای 60 سال در دنیا زندگی می‌کنند که این میزان در سال 2050 میلادی به 2 میلیارد نفر در جهان می‌رسد.

وی ادامه داد: سالمندی بیماری نیست بلکه روند طبیعی عمر است، در اکثر کشورهای دنیا سن 60 سالگی را زمان شروع سالمندی می‌دانند ولی برخی کشورها نیز آغاز سالمندی را از سن 65 سالگی می‌دانند با این حال ممکن است افراد زیادی زودتر یا دیرتر از این زمان سالمند شوند.
وی گفت: در زمان حاضر سوئد با 5/17 درصد جمعیت سالمند پیرترین کشور دنیاست و پس از آن کشورهای ایتالیا، بلژیک، یونان بالاترین میانگین سنی را در بین کشورهای دنیا دارند.

نظم‌ده افزود: میانگین سنی ایرانیان 30 سال پیش 4/17 سال بود ولی این شاخص در سال 2000 میلادی به 7/21 سال افزایش یافته است و البته روند پیرشدن جمعیت کشور با تغییراتی که هرم جمعیتی کشور ایجاد شده، رشد شتابانی گرفته است.

وی گفت: سال 55 تعداد سالمندان کشور یک میلیون و 700 هزار نفر بود ولی این میزان در سال 85 حدود 5 میلیون و 100 هزار نفر برآورد شد و پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمند ایران در سال 2050 میلادی به 25 میلیون نفر بالغ شود که حدود یک چهارم جمعیت آن زمان است.

به گفته وی، در زمان حاضر 2/5 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

معاون سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که حدود 7 درصد سالمندان کشور به تنهایی زندگی می‌کنند، 30 درصد با فرزندان و 70 درصد با همسر و فرزندانشان زندگی می‌کنند اما میزان زندگی تنها در بین زنان سالمند 8/12 درصد و در بین مردان سالمند 8/2 درصد است.
نظم‌ده گفت: از جمعیت 5 میلیونی سالمند کشور اکنون حدود 3 میلیون نفر تحت پوشش یکی از سازمان‌های بیمه‌ای یا حمایتی هستند، یک میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد، یک میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگی و حدود 100 هزار سالمند نیز در 250 مرکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی زندگی می‌کنند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد زیادی از دو میلیون سالمندی که اکنون اطلاعات آن‌ها را نداریم تحت پوشش بیمه روستائیان یا فرزندانشان باشند اما این رقم‌ها تا آخر امسال با تکمیل اطلاعات بانک جامع اطلاعات سالمندان ایران مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: باورهای غلط درباره سالمندی که این دوران را زمان زندگی غیر‌فعال می‌دانند، فعالیت‌های موازی بین دستگاه‌های مسئول، ضعف آماری از وضعیت سالمندان، پوشش ناکافی بیمه و عدم کفایت سیستم بهداشت و درمان مهم‌ترین چالش‌های سالمندان در ایران است.
وی گفت: در عوض احترام گذاشتن به سالمندان در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما، وجود 30 سازمان مردمی فعال در حوزه سالمندی، تکالیف قانون برنامه برای سالمندان از جمله فرصت‌ها و مزیت‌های سالمندی در ایران است.

در این مراسم علاء‌الدینی و اشرف بهادر‌زاده، اعضای هیئت مدیره آسایشگاه سالمندان کهریزک و صوفی‌نژاد، قائم مقام مدیر عامل این آسایشگاه به شرح خدمات و سابقه این مرکز پرداختند.

آسایشگاه کهریزک 36 سال پیش به همت مرحوم دکتر حکیم‌زاده پایه‌گذاری شد و اکنون در 400 هزار متر مربع 1700 سالمند، معلول و بیمار مبتلا به ام اس را نگهداری می‌کند و شعبه دوم آن نیز در محمد‌شهر کرج در حال تأسیس است.

گرچه این مرکز با کمبودهای مالی مواجه است اما توانسته است با نگاه علمی به مقوله سالمندی با دایر کردن مدرسه، مهد کودک، سینما، تئاتر و همه عناصر زندگی شهری در محیط آسایشگاه فضایی مشابه یک زندگی پویا را برای سالمندان فراهم کند، بسیاری از پرسنل این آسایشگاه در همان محل آن سکونت دارند و به علت اعتبار این مرکز و اعتماد مردم به آن روزانه ده‌ها نفر نذورات خود را به این مرکز می‌آورند یا برای خدمت رسانی به معلولان و سالمندان مقیم این مرکز از راههای دور به آسایشگاه سالمندان کهریزک می‌آیند.

 منبع

روان شناسی دوران سالمندی

 

روان شناسی دوران سالمندی 

لازم است در ابتدای بحث تعریفی مختصر از سالمند داشته باشیم و ببینیم به چه کسی و در چه سنی سالمند می گویند .

تعیین سن آغاز پیری کار دشواری است. بعضی آن را از چهل سالگی می دانند و گروهی دیگر از هفتاد سالگی به بعد را سالمند می گویند . عده ای نیز به طور کلی پیری را امری نسبی ،درونی، روانی، اجتماعی و جسمی می دانند و می گویند یک شخص ممکن است در ۸۰ سالگی هم تحرک و جنب و جوش و فعالیت کافی داشته باشد و سیمایش چنان باشد که آثار و علایم پیری بر آن غالب نباشد، در حالی که فرد دیگری که در سن ۴۰تا ۵۰ سالگی احساس ضعف و سستی و پیری نماید. با این اوصاف پیری زمانی آغاز می شود که فعالیت قوای انسانی نظیر توان عضلانی، دستگاه عصبی و سایر دستگاه های حیاتی خارج از علل بیماری کاهش چشم گیر پیدا کند، یعنی پیری وابسته به ارگانیسم هر فرد است

به هر حال تحولات دوران جوانی به پیری آن چنان تدریجی است که حتی ممکن خود شخص اصلا متوجه نشود و خود را در مقایسه با افراد مسن تر نه تنها پیر حس نکرده که حتی جوان هم می دانسته است همواره سالمند از دیدگاه اطرافیان آشکار تر از چیزی است که به نظر خود شخص می آید .

 

اما نکته مهم این است که

پیری بر خلاف آنچه غالب تصور می شود همراه با آن گونه مشکلاتی نیست که بر سر زبان ها افتاده و پیران را مردمی خسته و بیمار و افسرده و بی حافظه و جدا مانده و دل نازک و عجیب و غریب به حساب می آورند، البته ممکن است اقلیتی از پیران چنین باشند ولی این گونه اندیشه های نادرست در مورد پیران باعث رنجیدن افراد سالخورده می شود و حتی گروهی از آنان را به قبول این باورهای نادرست درباره خود وا می دارند.

باید توجه داشت که بیشتر پیرامون تا ماههای آخر عمر خود توانایی های قابل ذکری دارند که هرگز نباید آنان را از بسیاری از عرصه های زندگی به کنار گذاشت . در عین حال نباید این توانایی ها را بیشتر از ‌آنچه که هست ارزیابی کرد و انتظارات بیجا از سالخوردگان داشت .

بعلاوه افراد سالخورده منبعی از تجارت ارزشمند هستند که می تواند برای جوانتر ها کاملا مفید باشد و معاشرت و گفت و گو با آنان بسیار مفید است. افراد سالخورده توان جسمی بالایی ندارند، لیکن در بسیاری از فعالیت ها مانند پیاده روی و کارهای ساده می توانند شرکت کنند.

آنان همچنین می توانند در فعالیت های ذهنی مثل مطالعه و شرکت در آموزش های مورد علاقه و بازی های فکری مشغول شوند.برای رفع مشکل فراموشی در افراد سالخورده اولا می توان به آنان کمک کرد تا برخی از امور روز مره را که از یاد می برند به خاطر آورند و ثانیا در اختیار گذاشتن یک دفتر یادداشت و قلم در یاد آوری کارهای روز مره به آنان کمک می کند .همچنین شنوایی فرد در این دروه کمتر می شود و نیاز به کمک بیشتری دارد .

وضع سلامت جسمی سالخوردگان بسیار متفاوت از یکدیگر است. یک فرد ۷۵ ممکن است کوتاهترین صحبت در گوشی شما را بشنود، در حالی که یک سالخورده ۶۵ ساله ممکن است حتی صدای زنگ در را هم نشوند یکی ممکن است روزانه دو ساعت پیاده روی کند و دیگری ممکن است نتواند راه برود.

رسیدن به سنین بالای زندگی نتیجه عوامل پیچیده ای است که اهم آنها عبارتند از: وضعیت ژنتیک فرد، وضع تغذیه ،بهداشت و عوامل محیطی دیگر. اما در هر صورت رسیدن به پیری همراه با تغییرات جسمی بخصوص کاهش قدرت بینایی و شنوایی و چشایی و بویایی و کاهش قدرت بدنی و هماهنگی حرکتی و سرعت واکنش در مقابل محرکهاست .

یکی دیگر از تغییرات جسمی دوره پیری حساسیت در مقابل سرما و گرماست و بدن فرد نمی تواند در مقابل سرما و گرما بسرعت خود را سازگار کند. مقدار خواب نیز در این دوره کاهش می یابد از آن جا که تکرار ادرار بخصوص در مردان بیشتر میشود وقتی که برای دفع آن از خواب بیدار می شوند مشکل است که دوباره بخوابند همچنین خواب افراد سالخورده سبکتر است و کمتر خواب می بینند .

چین و چروکهای صورت و بدن به دلیل کم شدن چربی و لاغر شدن عضلات زیر پوست ، بیشتر می شود . سایر تغییرات آشکار نظیر کم شدن و نازک شدن و سفید شدن موی سر و رویش مو در چانه زنان و گوش مردان را همه مشاهده کرده اند پهنا و وزن بدن کمتر ، قد کوتاهتر و استخوان ها لاغرتر و بدن خمیده می شود .

عموما تا سن ۶۵ سالگی احتیاجی به کاهش شدید کارهای روزانه نیست. گروهی از افراد سالمند بالای ۶۵ سال نیز می توانند چند سال دیگر به ادامه کارهای قبلی خود بپردازند . از نظر فعالیت های روزانه مانند خوردن ،پوشیدن ،حمام کردن، آشپزی خرید و انجام کارهای خانه نیز بیشتر سالخوردگان تا سن ۸۰ سالگی و گاهی پس از آن نیر شخصا از عهده کارهای خود بر می آیند.

برخی از افراد مسن نیز دچار یک بیماری مزمن یا بیشتر هستند شایعترین این بیماری ها عبارتند از :درد مفاصل، لرزش عضلانی، ضعف شنوایی و بیماری های قلبی. در هر صورت میزان سلامتی فرد در دوره پیری وابسته به سبک زندگی ،تغذیه ،خواب ،ورزش استفاده یا عدم استفاده از سیگار است .

 

افسردگی در سالمندان 

افسردگی به عنوان یکی از معمول ترین مسائل احساسی و عاطفی در سنین سالمندی است. طبق تحقیقات انجام یافته مشخص گردیده است که این حالت در ۱۲ درصد سالمندان بستری در بیمارستان وجود داشته است و ۱۵ تا ۱۶ درصد افرادی که در بیمارستانهای خصوصی و خانه سالمندان بستری هستند از این بیماری رنج می برند .

(منبع مجموعه مقالات سالمندی ص ۵۸ )این بیماری را چنین تعریف می کنند از بین رفتن علاقه و تمایل نسبت به انجام فعالیت های معمولی و تفریحات و سرگرمی ها .

 

علایم افسردگی عبارتند از

کاهش اشتها، بی خوابی و یا خواب زیاد ،از دست دادن انرژی ،خستگی و بیزاری، اضطراب و تشویق ، کندی در انجام فعالیت ها، از دست دادن علاقه و یا فقدان احساس خشنودی رضایت و لذت نسبت به فعالیت ها معمولی و همیشگی ، ابراز شکایت و سرزنش خود و یا محکوم کردن بی مورد خویش، گله و شکایت از کاهش قابلیت تفکر و تمرکز گرفتن تصمیماتی در مورد خود کشی .

اغلب اوقات این موارد منجر به کاهش میل به غذا و بی اشتهایی می شود .

هم چنین این مورد شامل خستگی های جسمی نیز هست که موجب عدم در خواست غذا از طرف فرد خواهد شد.

بنابراین بیماران افسرده به طور قابل ملاحظه ای در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه قرار دارند .

به طور کلی دلایل به وجود آمدن افسردگی در افراد سالمند ناشی از فقدان چند مورد ذیل است

- مرگ همسر یا دوست

- اختلال در انجام وظایف

- از دست دادن آزادی و استقلال و اتکا به نفس

- کاهش و فقدان اراده و تصمیم گیری


تقریبا در همه افراد افسرده درجاتی از غمگینی شدید یا ناشادمانی که دامنه آن از یک مالیخولیا و اندوهگینی متوسط تا ناامیدی شدید در نوسان است گزارش کرده اند. این نوع غمزدگی ممکن است توسط فرد به صورت نومیدی شدید، تنهایی یا دلگیری توصیف شود .

افرادی که افسردگی ملایم یا متوسط دارند ممکن است از طریق سردادن گریه آن را بروز دهند، اما افرادی که دچار افسردگی شدید هستند اغلب اظهار می دارند دوست دارند گریه کنند، اما نمی توانند .

در اغلب موارد افسردگی به کاهش انگیزه همراه است .انرژی فرد کاهش یافته و فرد بدون انجام دادن کار همواره احساس خستگی و فرسودگی می کند. فرد افسرده احساس گناه دارد و فکر ی می کند موجود بی ارزشی است و نسبت به توانمندی و استعداد و قابلیت های خویش بی اعتنا است و آنها را دست کم می گیرد .

از نگاه پیران افسرده زندگی آنان بر اساس تفکری که به آن دچار شده اند حاصل و ثمری در بر نداشته است . کاهش انگیزه و بی تفاوتی را در اغلب افراد مبتلا به اختلال افسردگی به ویژه پیران می توان مشاهده نمود .

افسردگی در دوران پیری در زنان حدود چهل سالگی و در مردان حدود پنجاه سالگی بروز می کند، در ضمن این افراد ممکن است سابقه افسردگی قبلی نداشته باشند تا این اواخر پژوهشگران بر این باور بودند که تغییرات جسمانی که در موقع یائسگی در زنان بروز می دهد علت اصلی ایجاد پسیکوز پیری است. اما مطالعات و مشاهدات کلینیکی انجام شده نشان داد که تغییرات متابولیسم بدن تنها دلیل و یاحتی مهم ترین علت بروز پیسیکوز پیری نیست .

سن چهل سالگی به بعد دورانی است که همه افراد چار مسایل و مشکلاتی می شوند، اما برخی از افراد به دلایل متعدد و گوناگون توان مقابله با مشکلات زندگی و سازگاری با آن را از دست میدهند .برخی از زنان و مردان در سنین بالا ممکن است احساس کنند که قوای آنان تحلیل رفته و به فردی بی مصرف تبدیل شده اند، به اصطلاح تاریخ مصرف آنان سپری شده و مورد نیاز نیستند بنابراین احساس پوچی نموده و خود را عاطل و باطل می پندارند.

اغلب افراد سالخورده توانایی انطباق با واقعیت های زندگی را دارند، اما برخی از آنها به دلایل متعدد قادر به تحمل واقعیت ها نبوده و خاطری افسرده پیدا می کنند و بدین ترتیب افسردگی آنان(به مصداق افسرده دل ، افسرده کند انجمنی را) موجب ایجاد مشکل در خانواده می شود

پس :

می توان با تشخیص زود هنگام و درمان اساسی از افسردگی در سالمندان از ایجاد هر گونه مشکل بین افراد سالخورده و نزدیکان آنان جلوگیری بعمل آورد .

 

مشکلات دوران سالمندی 

بر اثر تحلیل رفتن قوای جسمانی و ذهنی سالخوردگان تنوع و کثرت مسایل در سالخودرگی امری کاملا طبیعی به نظر می رسد. از این رو شاید هیچ دوره ای از زندگی مانند سالخوردگی پر مساله و نگران کننده نباشد . به همین دلیل سالخوردگان برای سالم زیستن به سازگاری فراوانی نیاز دارند

حال برخی از مسایل این دوره اشاره می کنیم تا شاید راهنمایی باشد برای کسانی که با افراد مسن زندگی می کنند یا سرو کار دارند

۱- مشکلات روحی به ویژه دیداری و شنیداری

۲- مشکلات حرکتی معمولا درد مفاصل، موجب عدم تحرک و خانه نشینین سالخوردگان می شود

۳- کاهش نیرو به علت تغییرات فیزیولوژیکی بدن

۴- بی خوابی

۵- فراموشی به علت تغییرات فیزیولوژیکی مغز به خصوص در حافظه کوتاه مدت

۶- کمبود در آمد به علت از کار افتادگی و نداشتن شغل تمام وقت

۷- بازنشتگی اوقات خالی و بدون برنامه ای که ره آورد دوران بازنشتگی است احتمالا از عزت نفس و ارزش که فرد برای خود قایل است می کاهد .

۸- تنهایی سالخوردگان معمولا احساس تنهایی می کند زیرا که فرزندانشان معمولا ازدواج کرده و آنان را ترک کرده اند هم چنین مرگ همسر نیز به شدت می تواند براحساس تنهایی آنها بیفزاید بعلاوه به علت ناتوانی حرکتی نمی توانند از خانه خارج شوند و با دیگران در ارتباط باشند

۹- عدم توانایی تولید مثل به ویژه در زنان به علت یائسگی

۱۰- استقلال فرزندان استقلال خواهی فرزندان موجب می شود که پدران و مادران سالخوده تنها بمانند در این احساس در آنان به وجود می آید که دیگر مسئولیتی ندارند و مثمر ثرم نیستند .

۱۱- کاهش سطح انگیزش برخی از افراد مسن تصور می کند که چون به تدریج به مرگ نزدیک می شوند دیگر علتی برای کار و فعالیت و لذت بردن از زندگی وجود ندارد.

۱۲- تغییر محل سکونت به طور اجباری پس از فوت همسر ممکن است فرزندان تصور کنند که راحتی و آرامش والد آنها در این است که در مکانی کوچکتر و یا نزدیک محل سکونت آنها زندگی کند به این ترتیب پدر یا مادر خانه ای را که یک عمر در آن زیسته اند و برایشان خاطره انگیز است به ناچار باید ترک کنند ؟

۱۳- از دست دادن عزیزان مثل بستگان نزدیک به ویژه همسر، فرزند، دوستان

۱۴- افزایش وابستگی به دیگران معمولا زمانی فرا می رسد که پدر و مادر به فرزندان خود وابستگی شدید پیدا می کنند. اولا ممکن است بر اثر بیکاری و فقدان درآمد هزینه های دارویی پیش بینی نشده و .. فرد به کسانی وابستگی پیدا کند که قبلا به او وابسته بوده اند ثانیا شخص سالخورده به دلیل مشکلات جسمانی،روانی و بیماری امکان دارد نتواند بسیاری از کارهای خود را انجام دهد. از این رو به دیگران نیاز دارد تا از لحاظ تغذیه، نظافت و مراقبت های پزشکی او را یاری دهند.

۱۵- نگرش منفی نسبت به سالخوردگان عده ای از سالخوردگان پیری را زمان فراغت و انجام کارهای نا اتمام می دانند، ولی برخی از آنان که به حیات نگرش منفی دارند به این دوره به عنوان پایان راه می نگرند به خصوص اگر شاهد مرگ دوستان همسن و سال ، همسایگان و هسمر باشند مرگ را به خود نزدیک احساس می کنند .

 

 بی خوابی در سالمندان 

بهداشت روانی انسان بیش از هر چیز در گرو نحوه تامین نیازهای اساسی اوست و خواب به عنوان یکی از حیاتی ترین نیاز جسمی، ذهنی و عاطفی انسان از ابعاد و دیدگاه های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خواب راحت از نشانه های سلامت جسم و آسایش روان است .

امروزه تعداد کسانی که به علت های مختلف نمی توانند اغلب شبها خواب راحتی داشته باشند بسیار قابل ملاحظه اند بررسی ها نشان می دهند که مشکلات بی خوابی با افزایش سن افزایش می یابد.( منبع مجموعه مقالات سالمندی صفحه ۸۳)

در ضمن الگوی بی خوابی با تغییر سن تغییر می یابد . فرضا سالمندان اغلب از بیداری های طویل و مکرر در طول شب و یا سحرخیزی شکایت دارند. بسیاری از سالمندان از تغییرات طبیعی خواب در گروه سنی خود مخصوصا عدم توانایی کافی در رسیدن به یک دوره طولانی خواب مداوم آگاه نیستند. با افزایش سن خواب سبک تر و نامنظم تر می شود اگر یک سالمند از تغییرات طول مدت و کیفیت خواب آگاه نبوده و به روال هر شب به بستر می رود

احتمالا ساعت ۴تا۵ صبح بیدار خواهد شد .بسیاری از پژوهشگران خواب فکر میکنند که تنها عامل مهم در بهبود افراد سالمند تنظیم ریتم شبانه روزی آنهاست.

بهترین طریق رعایت برنامه خواب و بیداری بلند شدن از خواب در زمان یکسان بدون توجه به وقت یا مقدار خواب شب پیشین است .سالمندان غالبا صبح ها در بستر می ماننند زیرا برای برخاستن از بستر ها اجباری ندارند باید آنها را تشویق کرد تا برنامه ای جهت مصرف غذا ،ملاقات دوستان ،قرار ملاقات ها قدم زدن و هر فعالیت احتمالی دیگر داشته باشند پای بند به این برنامه نه تنها ریتم خواب را تنظیم می کند بلکه یک زندگی پر تحرک و فعال را برای آنان فراهم می آورد که خواب را هم بهبود می بخشد.

در ضمن در سنین سالمندی کارایی مکانیسم های تنظیم کننده حرارت بدن کمتر می شود، به طوری که احساس سرما در بستر می تواند با خواب تداخل پیدا کند . مشکلات مربوط به برگشت غذا از معده به مری ممکن است مستلزم اجتناب از طرف غذا در شب و تنظیم تشک برای بالا نگه داشتن سر در موقع خواب باشد. نیاز به دفع ادرار مکرر در سالمندان مبتلا به فشار خون بالا علت اغلب بیدار شدنهای مکرر است. این مشکل را می توان با کم کردن مصرف مایعات در هنگام شب کاهش داد .

علاوه بر توصیه های بهداشتی که برای پیشگیری از بی خوابی سالمندان مطرح شد ،طرح ها و اندیشه ها ی درمانی دیگری ارائه شده. به عنوان مثال طرفداران بر انگیختگی جسمانی معتقدند که افراد کم خواب برانگیختگی فیزیولوژیکی و تنش ماهیچه ای زیادی دارند که با خواب در تعارض است. این طرفداران عقیده دارند که استحمام با آب گرم ،گوش دادن به موسیقی یا صدای امواج و قدم زدن راههای پیشنهادی برای کاهش بی خوابی می دانند .

چرا افراد سالخورده اطمینان خود را نسبت به اطرافیان از دست می دهند ؟

برای جواب دادن به این سوال که چرا افراد سالخورده معمولا اطمینان خود را نسبت به اطرافیان از دست می دهند و یا نسبت به همه بدبین می شوند ابتدا باید توضیح مختصری درباره افت بینایی، شنوایی و چشایی در افراد مسن داده شود .

 

اختلالا ت بینایی 

مهم ترین اختلالات بینایی عبارتند از: نزدیک بینی، دور بینی و پیر چشمی یا تقلیل قابلیت تغییر پذیری عدسی چشم که به تناسب ازدیاد سن بیشتر شده در نتیجه قدرت تطابق چشم را کاهش می دهد . اختلالاتی که تحت عنوان آستیگماتیسم از آنها نام برده می شود همه از بی نظمی هایی است که در انحنا قرینه یا عدسی چشم به وجود می آید و اغلب با نزدیک بینی همراه است. در حالت آستیگمات تصاویر اشیا کم و بیش تغییر شکل پیدا می کند و بطور نامساعد تشخیص داده می شود. افراد آستیگمات اگر به یک ساعت دیواری نگاه کنند بعضی از اعداد آن را پررنگ و بعضی دیگر را کمرنگ می بینند .

خوشبختانه امروزه بسیاری از اختلالات بینایی به کمک عینک برطرف می شود. استفاده از عینک نیاز به یک دوره سازگاری دارد بدین ترتیب که فرد باید خود را با آن سازگار کند ، در غیراین صورت آسیبهای مهمتری را خواهد دید. البته امروزه استفاده از عینک عمومیت پیدا کرده و کسی آن را عیب نمی داند. سازگاری با استفاده از عینک مخصوصا در سنین بالا اهمیت پیدا می کند زیرا در این سنین انسان بالا جبار باید از دو عینک استفاده کند یکی برای نزدیک و یکی برای دور .

اگر افرادی که به اختلالات بینایی مبتلا هستند نخواهند آنها را به کمک عینک بر طرف کنند از خواندن روزنامه، کتاب و استفاده از تلویزیون محروم خواهند شد و در نتیجه روز به روز تماس خود را با دنیای خارج محدود خواهند کرد. این محدودیت به احتمال زیاد اختلالات رفتاری به دنبال خواهد داشت .

 

افت شنوایی 

افت شنوایی یعنی کاهش توانایی در شنیدن اصوات آزمایشها نشان میدهد که افت شنوایی با افزایش سن رابطه دارد .خوشبختانه این افت کامل نیست بدین معنا که افت شنوایی برای بعضی از فرکانس ها حاصل می شود .

هر اندازه سن انسان بالاتر رود به همان اندازه اصوات بم را بهتر می شنود و در مقابل توانایی شنیدن اصوات زیر را از دست میدهد. وقتی توانایی اخذ اصوات زیر آسیب می بیند درک کلام نیز با دشواری روبرو می شود. زیرا حروف بی صدا مثلا ب، پ ،ت ،ث، ج، به علت فرکانس بالایی که دارند خوب شنیده نمی شوند و انسان خیال می کند که اطرافیان زمزمه می کنند

عدم توانایی درک کامل کلمات موجب می شود که فرد اطمینان خود را نسبت به اطرافیان خود از دست بدهد.

یعنی گفت های آنها را درست نشنود و آنها را متهم کند که از او حرف می زنند حال اگر این حالت زیاد طول بکشد و فرد نخواهد به کمک سمعک شنوایی خود را اصلاح کند تمایلات خود بزرگ بینی پیدا می کند یعنی نسبت به همه بدبین میشود و خیال می کند همه در پی آزار او هستند و می خواهند او را از بین ببرند .

پس :

در مواقع افت شنوایی حتما باید از سمعک استفاده کرد تا از بروز اختلالات روانی احتمالی جلوگیری شود .

 

دگرگونی حس بویایی و شنوایی 

حس چشایی با بویایی رابطه بسیار نزدیکی دارد و با افزایش سن دگرگون می شوند. بدین ترتیب که افراد مسن بو و مزه غذا را خوب تشخیص نمی دهند و در نتیجه شکوه و شکایت آغاز می کنند و دایما بهانه می گیرند .

می دانید که برای معطر شدن غذا از ادویه استفاده می کنند غافل از این که در سنین بالا تحمل در مقابل غذاهای تند کم می شود . یعنی افراد مسن به خوردن غذاهای که ادویه دارند تمایل نشان نمی دهند و این دگرگونی دشواریهایی را هم برای دیگران و هم برای خود آنها به همراه می آورد. این دشواری ها مسلما بر روابط آنها تاثیر می گذارد و احتمالا درگیری هایی را به وجود می آورد که نتیجه آن ناسالم شدن محیط زندگی خواهد بود. پس لازم است که اطرافیان این واقعیت ها را بدانند و خیال نکنند که افراد مسن از روی عمد یا لج بازی از خوردن بعضی غذاها امتناع می ورزند .

 

سوء تفاهم و شناخت مردم درباره پیری و پیران 

برخلاف عقیده عمومی مردم اغلب پیران خیلی خوب و زود تغییرات زندگی را از جوانی و میانسالی به پیری می پذیرند و به سهولت قبول می کنند که دوره جوانی آنها گذشته است و باید اکنون در۶۵،۷۰ سالگی طرز زندگی نوینی را بپذیرند، ولی به اقتضای سن و زمان نباید بکلی حرکت و جنبش و ورزش و خوشی و شادکامی جوانی و میانسالگی را ترک کنند و گوشه گیری و دوری از اجتماع و فرار از معاشرت با دوستان و همسالان را اختیار کنند .

باید بدانیم که پیری مشکل و مسئله دشواری نیست بلکه در واقع ورود به آخرین مرحله در دوران عمر و زندگی است. پیری پس از جوانی یک عالم دیگر نیست پیری هم مانند مراحل گذشته زندگی به سهم خود هم لذت و هم رنج و الم دارد ، هم حسن و محسنان زیادی را شامل است و هم سختی و ناتوانی دارد. اما در بسیاری از جوامع انسانی مردم پیران را به چشم بیچاره،ناتوان ، تنها، بی فایده و بیکار نگاه می کنند

ولی حقیقت امر این نیست و این گونه عقاید و تصورات واهی بلکی خطاست زیرا اغلب مردان و زنان بیش از ۶۰،۶۵،۷۰ سال و حتی به بالا از لحاظ بهداشت و صحت مزاج و بدن و خور و خواب و رفتار و گفتار کاملا عادی و سالمند و می توانند فعالیت ها و کارهای معمولی و مربوط به خودشان و حتی افراد جوان خانواده را انجام دهند و همواره تنهایی خودشان را غالبا به تالیف و ترجمه و تحقیق و تدوین آشکار علمی و ادبی و هنری می گذارند. بنابراین باید بدانیم که

اندیشه های نادرست در مورد پیران باعث رنجیدن افراد سالخورده می شود و حتی گروهی از آنان را به قبول این باورهای نادرست درباره خود وا می دارد بیشتر پیران تا ماههای آخر عمر خودتواناییهای قابل ذکری دارند و هرگز نباید آنان را از بسیاری از عرصه های زندگی کنار گذاشت. در عین حال نباید انتظارات بیجا از سالخوردگان داشت .

 

ورزش و سالمندی 

سالمندی دورانی است که فعالیت های جسمانی، روانی فرد کاهش پیدا می کند و ابتلا به بیماری های جسمی و ذهنی ممکن است منجر به احساس افسردگی در فرد شود. عوامل آسیب پذیری چون ابتلا به بیماری های جسمی و مزمن، کاهش قدرت و توانایی بدن، بازنشستگی ، دوری از فامیل و دوستان ،مرگ اطرافیان ، بیماری و مرگ دوستان موجب می گردد فرد بیش از پیش احساس ناامیدی، افسردگی و بیهودگی کند .

در این مورد نگرش افراد جامعه اطرافیان و فرزندان سالمند بسیار مهم است توجه افراد جامعه به سالمندان می تواند تاثیر مثبتی در پیشگیری از عوامل آسیب پذیر داشته باشد. عوامل جسمانی متعدی که منجر به پیر شدن میگردند شامل تغذیه نادرست، بهداشت پایین ،کمبود ویتامین ها، کم آبی بدن، کم کاری غدد تیروئید، بیماری های حاد مغزی، تصلب شرابین، آرتروز سرطان و .. می باشند. یکی از مهم ترین و ساده ترین روشهای جلوگیری از پیر شدن توجه به جسم است.

عدم توجه و رسیدگی به جسم منجر به پیری زودرس می شود افرادی که تحرک کمتری دارند در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند: افسردگی، بیماری و مرگ زودرس قرار می گیرند .

یکی از روش های ساده از پیری جلوگیری می کند ،ورزش است. بدون فعالیت و کار انرژی خیلی زود تحلیل می رود.

افرادی که تحرک کمتری نسبت به افراد پر تحرک دارند در خطر ابتلا به بیماری های گوناگون قرار می گیرند ورزش کردن برای تمام افراد و هر گروه سنی مفید است .

در گذشته فیزیولوژیست ها معقتد بودند که فقط تمرینات ورزشی در زمان جوانی به استقامت دوران پیری کمک می کند در حالی که تحقیقات اخیر نشان می دهد که ورزش برای هر فردی در هر سنی مفید است و یکی از خواص ورزش و فعال بودن جلوگیری از پیری است .

از فواید مهم ورزش رابطه آن با سالم نگه داشتن عضلات است ورزش و تمرینات جسمانی موجب افزایش حجم عضلات شده و این امر به نوبه خود باعث می شود فیزیولوژی بدن قوی تر عمل کند . با توجه به وزن سن و سلامتی جسمانی سه هفته پیاده روی موجب کاهش کلسترول خون می شود تمرینات ورزشی که در دوران جوانی شروع می شود مانع از پوکی استخوان در سنین بعدی می گردد و استخوان ها تحمل بیشتری برای وزن بدن پیدا می کنند، در نهایت ورزش موجب افزایش حجم عضلات و توان و قدرت فرد، افزایش در میزان متابولیسم ،تحمل قند خون ،کاهش کلسترول، تنظیم حرارت بدن و تراکم استخوان می گردد


*منابع:

1- مجموعه مقالات سالمندی ناشر گروه بانوان نیکوکار 2- مشکلات دوران پیری تالیف دکتر مجتبی عشقپور 3- روانشناسی رشد 2 تالیف دکتر حسین لطف آبادی 4- روان شناسی عمومی تالیف دکتر حمزه گنجی 5- زمینه روانشناسی تالیف اتکینسون و هیلگارد ترجمه دکتر محمد نقی براهنی و سیف 6- روان شناسی سالمندی تالیف گیل گارت ترجمه کیهان محمد خانی

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترکیب جمعیتی استان مرکزی رو به پیری گراییده است

اراک- خبرگزاری ایسکانیوز: کارشناس مسوول سالمندی واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: پیر شدن ترکیب جمعیتی این استان لزوم اصلاح دیدگاهها نسبت به‌سالمندی و تقویت برنامه‌ریزی برای این قشر از جامعه را می‌طلبد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز): دکتر "مهین السادات عظیمی" یکشنبه در آستانه روز جهانی سالمند افزود: ۱۲۰هزار سالمند بالای ۶۰سال دراستان وجود دارد که ۱۴ درصد ساکن مناطق روستایی و ۶/۵درصد در شهرها زندگی می‌کنند.

وی گفت: بر اساس آخرین بررسی‌ها استان مرکزی به لحاظ جمعیت سالمندی جزء هفت استان پیر کشور است.

وی گفت: جمعیت سالمندی مناطق روستایی شهرستانهای دلیجان، محلات، تفرش و آشتیان بالای ۱۸درصد است و سطوح بسیار پیری را تجربه می‌کنند که باید برنامه‌های خاص آموزشی، سلامتی، رفاحی و اجتماعی برای آنان لحاظ شود.

وی افزود: تغییر الگوی زیست خانواده گسترده به هسته‌ای ،تبدیل شدن منازل مسکونی سنتی به آپارتمان، افزایش اشتغال زنان و روند رو به رشد مهاجرتها ازروستاها و شهرهای کوچک به مناطق بزرگتر مهمترین عواملی است که‌طی سالهای اخیر دربالا رفتن سن افراد موثر بوده است.

وی ، شعار امسال روز جهانی سالمند را "فرصتها و چالشهای دوران سالمندی" خواند و گفت: اگر برنامه‌ریزی موثر برای بهبود شرایط زیست و سلامت سالمند مهیا شود ، بیماری و معلولیت‌ها کاهش یافته و سالمند به عنوان تهدید دیده نمی‌شود.

منبع

فرهنگ سالمند مداری باید نهادینه شود

تهران - خبرگزاری ایسکانیوز:دبیر کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: توسعه فرهنگ کرامت از سالمندان یکی از ضروریات جامعه امروز است.

به گزارش روزدوشنبه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، مرتضی طلایی صبح امروز به مناسبت روز سالمند، با حضور در سرای سالمندان نیکان، از مقام و منزلت سالمندان تجلیل کرد.

وی همچنین با اشاره به غفلت از توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی سالمندان اظهار داشت: متاسفانه ما در توسعه فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در زمینه رسیدگی و توجه به سالمندان غفلت کرده ایم.
دبیر کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: فرهنگ کرامت از سالمند را باید جدی بگیریم و در توسعه آن کوشا باشیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در ساختار نظام اداری ضعف در چگونگی رسیدگی به سالمندان و نیازمندان واقعی جامعه به چشم می خورد که این خود منجر به اختصاص هزینه هایی می شود که در نهایت نه تنها جایگاه و منزلت سالمندان ونیازمندان از لحاظ فرهنگی واجتماعی حفظ نمی شود بلکه از جنبه معنوی این کار نیز کاسته می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی و اجتماعی را باید به دست خود مردم سپرد افزود: متاسفانه تفکر تمرکز گرایی موجب شده که حاضر نباشیم کار را به دست مردم بسپاریم، اگر به جای دخالت، مدیریت و نظارت را سرلوحه کارهای خود کنیم بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی از جمله رسیدگی به سالمندان، بی خانمان ها و بی سرپرستان توسط بنگاه های خیریه و تشکل های غیر دولتی انجام خواهد شد./125

منبع

این قافله عمر عجب مى‌گذرد

به بهانه روز جهانى سالمند

 

براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، مرگ افراد زیر ‌80‌ سال، مرگ زودرس تلقی می‌شود و بهترین گام در پیشگیری از این نوع مرگ و میر، بهبود شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی است. در حال حاضر 5 میلیون سالمند در کشور وجود دارد که تنها برای کمتر از 20 درصد آنان، طی سال گذشته برنامه ارتقا شیوه زندگی سالم آموزش داده شد. نتایج بررسی‌های وزارت بهداشت در زمینه سلا‌مت سالمندان نشان می‌دهد که ‌ 20‌درصد این افراد یک بار در سال در شهرها دچار حوادث ترافیکی و در روستاها دچار زمین خوردگی می‌‌شوند.همچنین سالا‌نه ‌ 18‌درصد زنان سالمند به‌علت بیماریهای قلبی و عروقی و گوارشی و ‌ 18‌تا ‌ 20‌درصد مردان سالمند نیز به علت بیماری چشم در بیمارستان بستری می‌شوند.

افسردگی سالمندی

افسردگی سالمندان، حالتی از بیماری است که هم در افرادی با سابقه قبلی افسردگی اتفاق می‌افتد و هم ممکن است برای اولین بار در دوران سالمندی ظاهر شود.به گزارش مهر، افسردگی به صورت طبیعی به علت افزایش سن در افراد ایجاد نمی‌شود. سابقه خانوادگی افسردگی در بیمارانی ‌که اولین حمله افسردگی را در سالمندی تجربه می‌کنند بیشتر از سالمندانی است که قبلا‌ سابقه افسردگی داشته ‌اند. همراهی افسردگی با سایر سندرم‌های روانی مثل اضطراب; جسمانی کردن و مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث عدم تشخیص به موقع و صحیح افسردگی شود و همچنین روی درمان آن اثرگذار باشد و خطرعود را نیز افزایش می‌دهد.افسردگی در سالمندان از مهمترین عوامل خطر خودکشی محسوب می‌‌شود. اقدام به خودکشی در سالمندان کمتر از افراد جوان است اما تعداد خودکشی‌های موفق در سالمندان بیشتر است به طوری که مردان بالا‌ی 85 سال بیشترین تعداد خودکشی‌های موفق را به خود اختصاص داده‌‌اند. از آنجا که افسردگی ماژور در سالمندان بیشتر از جوانان تمایل به مزمن شدن و جواب به درمان گذرا دارد; میزان عود افسردگی در این گروه سنی بیشتر به نظر می‌رسد. افسردگی سایکوتیک در افراد مسن بیشتر از سایر گروههای سنی وجود دارد.درخصوص درمان افسردگی در سالمندی باید گفت که روان درمانی در افسردگی سالمندان بسیار موثر است. البته در افسردگی‌های متوسط تا شدید درمان دارویی توصیه می‌‌شود. در درمان این گروه از بیماران توصیه می‌‌شود که درمان تک‌دارویی شروع شود و دوز داروها باید با توجه به سن و بیماریهای احتمالی‌، تنظیم شود.به طور کلی افسردگی سالمندان معمولا‌ تشخیص داده نشده باقی می‌ماند که اغلب اثر مهمی روی کیفیت زندگی بیماران خواهد گذاشت.

بیماریهای سالمندی

ورود به دوره سالمندی، کوله ‌باری از تجربه به همراه دارد اما گاهی مشکلا‌ت جسمی سالمندان، ‌توان آنان را برای به دوش کشیدن این کوله ‌بار کم می‌‌کند. یکی از این آثار بر سیستم‌ دهان و دندان سالمندان واقع می‌‌شود. مشکلا‌ت بینایی نظیر آب‌مرواید، ‌آب‌سیاه، ‌مشکلا‌ت بینایی ناشی از دیابت و کاهش قدرت دید در اثر افزایش سن از این گروه مشکلا‌ت‌است. سالمندانی که به هر دلیل، قادر به خوب دیدن نیستند، نمی‌‌توانند به‌ خوبی وضعیت بهداشت دهان خود را بررسی کنند، دندانهای خود را در آینه ببینند و مسواک بزنند و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند.مشکلا‌ت مفصلی و آرتروز از دیگر بیماریهای شایع دوره سالمندی است که مفصل گیجگاهی فکی در ناحیه کنار گوش که محل اتصال فک‌‌های بالا‌ و پایین به هم است، نیز درگیر این بیماری خواهد شد. آرتروز این مفصل می‌تواند منجر به ایجاد درد در هنگام جویدن و تکلم شود و به دنبال مشکلا‌ت این مفصل، رژیم غذایی افراد سالمند محدود شده و سلا‌مت عمومی‌آنها به خطر می‌افتد. برای درمان و کنترل درد این مفصل، مشورت با پزشکان متخصص ارتوپدی ضروری است.اختلا‌ل و درد در مفاصل ناحیه دست‌‌ها و انگشتان نیز می‌‌تواند در بهداشت دهان و دندان به صورت غیرمستقیم تاثیر بگذارد. بدین ترتیب که افرادی که در ناحیه دست‌‌ها و انگشتان خود احساس درد و عدم کنترل دارند و یا افرادی که به‌علت بیماری‌هایی نظیر پارکینسون قادر نیستند حرکات دست خود را کنترل کنند، نمی‌‌توانند به‌خوبی مسواک بزنند، ‌نخ ‌دندان بکشند و از دهان‌و دندان خود مراقبت کنند.مشکلا‌ت بلع و خشکی دهان از عوارض دیگر دوران سالمندی است. خشکی دهان می‌‌تواند علا‌وه بر اختلا‌ل در حس چشایی، دهان را برای ایجاد عفونت‌‌های قارچی مستعد کند. همچنین خشکی ‌دهان و کاهش بزاق به پوسیدگی دندآنها کمک خواهد کرد.

تغذیه سالمندان

یکی از نکات مهم و در عین حال ساده برای سالمندان، رعایت رژیم غذایی مناسب است که خطر ابتلا‌ به انواع بیماریها را از آنان دور می‌کند.در دوران سالمندی به علت وجود اضافه وزن، افزایش فشارخون، چربی خون بالا‌، افزایش قند خون و احتمال ابتلا‌ به بیماریهای استخوانی، زمینه افزایش سکته قلبی‌، مغزی و یا احتمال ابتلا‌ به سرطان وجود دارد.به اعتقاد بسیاری از متخصصان تغذیه، می‌توان با یک برنامه منظم و صحیح غذایی‌، از بروز بسیاری از بیماری‌ها در دوران سالمندی جلوگیری کرد. به عنوان مثال، در صورتی که مصرف چربی را کنترل کنیم، میزان ابتلا‌ به سرطان روده، معده، پانکراس و پروستات نیز کاهش می‌یابد و با کنترل مصرف نمک قادر خواهیم بود فشار خون خود را کنترل کنیم که این خود منجر به کاهش بیماریهای قلبی و عروقی و در نتیجه کاهش سکته قلبی و مغزی خواهد شد. مصرف یک یا دو وعده میوه و سبزیجات، حدود 30 درصد خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. اگر بتوانیم با تغذیه مناسب، از کلسترول خون به میزان 10 درصد بکاهیم، قادر خواهیم بود خطر ابتلا‌ به بیماری قلبی را تا 30 درصد کاهش دهیم.با افزایش سن‌، در دوران سالمندی نیاز به انرژی در انسان کاهش می‌یابد. زیرا فعالیت روزانه کم شده، به تبع آن بافت عضلا‌نی بدن تحلیل می‌رود و بدن در شرایطی قرار می‌گیرد که اگر چه نیازمند آن است که تمام مواد غذایی لا‌زم را دریافت کند اما دریافت کالری اضافه نیز منجر به ایجاد توده چربی می‌شود.نهم مهر، روز جهانی سالمند است. روزگار زنان و مردانی که عمر خود را با هزاران امید و آرزو سپری کرده‌اند و حالا‌ نگاه شان خیره به سمت آفتاب مانده است تا شاید سایه ای، دست نوازش بر سر مهربان آنان بکشد.

منبع

2 میلیون سالمند فاقد هرگونه بیمه درمانى هستند

امروز، روز جهانى سالمندان

آخرین سرشماری که سال گذشته انجام شد، نشان داد 27/7 درصد از جمعیت کشور را سالمند تشکیل می‌دهند که این میزان تا 20 سال آینده به 7/14 درصد خواهد رسید. این ارقام نشان می‌دهد که اگر برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور از هم اکنون برنامه مدون و خاصی برای این قشر نداشته باشند در 20 سال آینده، کشور دچار یک بحران و معضل اساسی برای رفع مشکل و مسائل پیش‌آمده ناشی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و غیره این قشر روبرو می‌شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از ایجاد چنین معضلا‌تی، فعال‌شدن شورای ملی سالمندان به منظور ساماندهی سلا‌مت و رفاه این قشر است، البته این شورا با عضویت هشت وزارتخانه در سال 83 تشکیل شده، اما تاکنون با تشکیل سه جلسه، هنوز موفق به ارائه طرح اجرایی نشده و تنها با تدوین پنج طرح پیشنهادی در انتظار تصویب توسط شورا و سپس مراجع ذی‌ربط هستند. دکتر غدیرزاده مسئول دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به سرشماری جمعیتی سال 85 مرکز آمار ایران، ‌گفت: از جمعیت 70 میلیون و 472 هزار نفری ایران، پنج میلیون و 120 هزار سالمند هستند، یعنی 27/7 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

 

حدود 6/63 درصد سالمندان در شهرها و 4/35 درصد در روستاها ساکن هستند. وی با اشاره به وجود بیشترین تعداد سالمندان در استانها، تصریح کرد: استان گیلا‌ن با 5/8 درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با 5/2 درصد کمترین تعداد سالمندان کشور را در خود جای داده‌اند. وی وجود بهداشت و سطح رفاهی بالا‌ را از عوامل مهم در افزایش طول عمر بالا‌ در استانی همچون گیلا‌ن دانست و ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به دلیل وجود امراض عفونی و بیماری‌های واگیردار، مهاجرت زیاد و غیره، میزان عمر سالمندان کوتاه است. غدیرزاده با اشاره به فرضیه باروری اذعان کرد: برای ثابت ماندن جمعیت باید به ازای هر زن 1/2 درصد موالید وجود داشته باشد، اما این رقم در کشور زیر 5/1 درصد است. یعنی جمعیت ایران به سوی پیر شدن می‌رود به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050، یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.

 

جمعیت سالمند کشور نسبت به 30 سال گذشته دو برابر شده است. طبق سرشماری سال 55، سه درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دادند در حالی که این رقم در سال 85 به 3/7 درصد افزایش یافته است. غدیرزاده با نگاهی به وضعیت سالمندی ایران در 20 سال آینده اظهار کرد: به شرط آن که سن امید به زندگی در ایران را 75 سال و آهنگ رشد جمعیت را 5/1 درصد در سال در نظر بگیریم، جمعیت کشور در سال 1405، 107 میلیون و 341 نفر خواهد بود که 7/14 درصد جمعیت یعنی 15 میلیون و 789 نفر آن را سالمندان تشکیل خواهند داد. بنابراین می‌توان گفت تا سال 20 سال آینده جمعیت سالمندی کشور سه برابر می‌شود. چنانچه از هم‌اکنون به فکر برنامه‌ریزی برای سالمندان برای 20 سال آینده نباشیم، با یک بحران سالمندی مواجه می‌شویم.

 

غدیرزاده با اشاره به طرح‌های تدوین شده در شورای ملی سالمندان، به ایسنا گفت: یکی از طرح‌هایی که با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده، طرح آموزش و تربیت مراقبان سالمندان در منزل است. این طرح هم اکنون توسط بهزیستی و به صورت پایلوت برای جامعه هدف دو هزار نفری ارائه می‌شود و چنانچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به این طرح وارد شود، می‌توان جمعیت هدف را به 500 هزار نفر افزایش داد. غدیرزاده افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود دو میلیون نفر از سالمندان (بیش از یک سوم سالمندان کشور) تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه درمانی نباشند که طبق این طرح این افراد به صورت انفرادی بیمه می‌شوند. همچنین گام بعدی در راستای بیمه درمان سالمندان، گسترش بیمه مکمل برای سالمندان در معرض بیماری‌های مزمن و ناتوان است.

 

دکتر حمیدرضا نحوی نژاد مدیرکل توانبخشی سالمندان سازمان بهزیستی کشور نیز در تعریف سالمند گفت: به کلیه افراد بالا‌ی 60 سال سالمند گفته می‌شود که عواملی همچون افزایش طول عمر، کاهش موالید و مهاجرت افراد مولد، از جمله عوامل پیر شدن جمعیت یک منطقه است. نحوی نژاد تعداد سالمندان کشور را پنج میلیون و 120 هزار نفر خواند و تصریح کرد: در حال حاضر 100 هزار نفر از سالمندان با دارا بودن پرونده از خدمات مختلف سازمان بهزیستی بهره می‌برند. وی یکی از معضلا‌ت و مشکلا‌ت پیش روی سالمندان کشور پس از مسئله بیمه پایه درمان آن‌ها را فرهنگ غلط پزشکان در درمان سالمندان خواند و در این باره تشریح کرد: تربیت متخصص و فوق متخصص طب سالمندی الزامی‌نیست، بلکه در آموزش پزشکی کشور باید انقلا‌بی ایجاد شود، تا سالمند نزد هر پزشک با هر تخصصی رفت، به بیماری سالمند به صورت انفرادی نگاه نشود که نتیجه این امر تجویز یک پلا‌ستیک دارو است، چرا که امروزه بسیاری از سالمندان کشور به دلیل مسمومیت دارویی فوت می‌کنند. از این رو پزشکان باید طوری تربیت شوند که تمامی‌بیماری‌های سالمند را به پیری ربط ندهند.

 

سالمندان، نیروهای جدید در راه توسعه هستند

وی ادامه داد: البته آنچه امروزه در دنیا مطرح است، طول عمر فعال و یا سالمندی فعال است. گفته می‌شود اگر سالمندان از چرخه تولید خارج شوند، ایجاد هزینه می‌کنند. در حالی که سازمان بهداشت جهانی، سالمندان را نیروی جدید در راه توسعه معرفی می‌کند، به طوری که امروزه در آفریقا نگهداری از 26 میلیون کودک یتیم که پدر و مادر خود را بر اثر ایدز از دست داده‌اند، بر عهده پدر و مادربزرگ آنهاست. دکتر فراهانی، کارشناس اداره سالمندان وزارت بهداشت، هم با اشاره به این که هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که هر سالمندی مجموعه چهار جلدی کتاب‌های آموزش زندگی سالم برای سالمندان را در اختیار داشته باشد، گفت: از سال 80 تا سال گذشته، 28 درصد سالمندان کشور تحت پوشش این آموزشهای قرار گرفتند.

منبع

500 هزار « مراقب سلامت سالمندان در خانه» تربیت می‌شوند

خبرگزاری فارس: دبیر شورای ملی سالمندان با اعلام افزایش جمعیت سالمندی کشور به یک چهارم جمعیت کشور در سال 2050 از اجرای طرح آموزش 500 هزار «مراقب سلامت سالمندان در منزل» و «بیمه انفرادی» دو میلیون سالمند فاقد بیمه خبر داد.

محمدرضا قدیرزاده، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: فردا در محل آسایشگاه کهریزیک چهارمین جلسه شورای ملی سالمندان با حضور همه اعضای این شورا تشکیل می‌شود که تصویب طرح آموزش و تربیت مراقبان سلامت سالمندان در منزل، کمک به تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز سالمندان، بیمه انفرادی سالمندان و پرداخت 10 درصد از حق بیمه سهم کارفرمای سالمندان از سوی دولت در دستور کار این شوراست.

وی گفت:‌ طرح آموزش مراقبان سلامت سالمندان در منزل با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی انجام می شود و مطابق آن باید هر سال 100 هزار مراقب سلامت سالمند در کشور تربیت و با یارانه دولتی برای مراقبت از سالمندان در منزل بکارگیری شوند به این ترتیب که سالانه هزار نفر مربی این مراقبت در کشور تربیت می‌شود و هر کدام از آنها به هزار نفر دیگر آموزش مراقبت از سلامت سالمندان را ارائه می‌کنند.

دبیر شورای ملی سالمندان اضافه کرد: برای تامین سبد غذایی سالمندان نیزحدود 10درصد از محل اعتبار 9 میلیون تومانی تبصره 15 قانون بودجه امسال برای کمک به فقر زدایی پیش بینی شده است که به صورت بن غیر نقدی و کارت اعتباری در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی گفت:‌ در مورد بیمه انفرادی سالمندان نیز باید گفت از حدود پنج میلیون سالمند کشور برآوردها نشان می‌دهد که حدود سه میلیون نفر بیمه هستند اما اطلاعات دو میلیون نفر از سالمندان را در اختیار نداریم که ممکن است برخی از آنها به صورت خویش‌فرما بیمه شده باشند یا تحت پوشش بیمه روستایی باشند در غیر این صورت امیدواریم با تصویب شورای ملی سالمندان و پس از آن هیئت دولت بقیه این سالمندان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی انفرادی قرار گیرند.

قدیرزاده، افزود:‌ بر اساس آخرین آمار سرشماری سال 85 در زمان حاضر از جمعیت 70میلیون و 470 هزار نفری کشور 5 میلیون و 112 هزار نفر سالمند بالای 60 سال هستند که 25/7 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که 6/63 درصد آنها در شهرها و 4/35 درصد دیگر ساکن روستاها هستند.

وی گفت: استان گیلان با 5/8 درصد جمعیت سالمندی بیشترین و سیستان و بلوچستان با 5/2 درصد جمعیت سالمندی کمترین میزان سالمند را در بین استانهای کشور دارند.

وی افزود: بر اساس برآوردهای موجود جمعیت سالمندی کشور در سال 1405 به 15 میلیون و 800 هزار نفر خواهد رسید که 7/14 درصد جمعیت جمعیت 107 میلیون و 340 هزار نفری کشور در آن زمان خواهد بود.

وی اضافه کرد: بر اساس همین برآوردهای آماری پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمندی کشور تا سال 2050 میلادی به یک چهارم جمعیت کشور می‌رسد که اگر از هم اکنون برنامه ریزی های لازم برای تامین نیازهای آنان نشود با بحران بزرگی در کشور مواجه می شویم.

منبع

نبود پوشش تامین اجتماعی برای 80 درصد سالخوردگان جهان

تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی افراد سالمند 1 اکتبر 2007 برابر با 9 مهر ماه 1386 ضمن اعلام این واقعیت که 80 درصد جمعیت جهان تحت پوشش تامین اجتماعی در دوران سالخوردگی نیست خواستار یافتن راه هایی به وسیله برنامه های پایدار بازنشستگی و اقدامات حمایتی اجتماعی برای پشیتبانی اقتصادی جهت افراد سالمند شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، بان کی مون افزود: جمعیت سالمند چالش های جالب اقتصادی و اجتماعی به گونه ای یکسان برای کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته ارمغان می آورد.

وی گفت: آمار تامل برانگیز نشان دهنده این است که 80 درصد جمعیت جهان تحت پوشش تامین اجتماعی برای پشتیبانی اقتصادی جهت افراد سالمند که تعدادشان رو به افزایش است، وظیفه ای خطیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

بان کی مون اظهار داشت: در عین حال در آن سوی معادله، یکی از بزرگترین دستاوردهای زمان خود یعنی امید به زندگی فزاینده و قابل توجه، تقریبا در تمامی نقاط جهان داریم که باید قدردان بهبود معیارهای مراقبت های بهداشتی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: افراد سالمند اینک فرصت های بیشتر برای کمک به جوامع فراتر از سن سالمندی دارند. نظرات ما نسبت به آنچه که سالمندی نامیده می شود در حال تغییر و تحول در تمامی اوقات است. در جائی که سالمندان معضلی بر دوش جامعه بودند، حال به گونه ای فزاینده به عنوان سرمایه ای که می توان از آنان بهره برد به رسمیت شناخته شده اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: نقش افراد سالمند در توسعه اقتصادی و اجتماعی بخش اصلی برنامه اقدام بین المللی مادرید برای سالمندی برای ارتقای مردم سالاری و حقوق سالمندان از راه مشارکت آنان در تمامی جنبه های اجتماع است. امسال ما پنجمین سالگرد تصویب طرح مادرید و نخستین دور بررسی و ارزیابی آن راگرامی می داریم. به شکلی تعیین کننده این بر اساس رویکردی مشارکتی و فراگیر است که خود افراد سالمند را در فرایند انجام آن درگیر می کند.

وی تصریح کرد: روز بین المللی افراد سالمند فرصتی برای گفت ‌و گو در بین تمامی ذی نفعان برای پیشبرد اجرای طرح مادرید در راستای اهداف توسعه هزاره و دستور کار گسترده و توسعه ای سازمان ملل متحد است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پایان تصریح کرد: این جانب همگی شما کشورهای عضو، سازمان های غیر دولتی، نظام ملل متحد، افراد سالمند و سازمان های آنان، را ترغیب می کنم تا از فرصت امروز و ماه های آتی استفاده کنند. با یکدیگر و با اتخاذ رویکردی متوازن قادر خواهیم بود به تصویر مشترکمان از جامعه ای برای تمامی سنین حیات ببخشیم./02 / 146/120

منبع

همایش "روز جهانی سالمند" در استان قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی همایش روز جهانی سالمند پنجشنبه شب با حضور گروهی از سالمندان، مسوولان استان وخانواده‌های افراد سالمند در سالن اجتماعات مدرسه امام‌خمینی (ره) قم برگزار شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: سالمندان امروز بیش ازهرچیزی به مهر ومحبت نیاز دارند، بنابراین مسوولان باید ازنظر عاطفی و روحی این قشر را حمایت نمایند.

حجت‌الاسلام "محمد رضا آشتیانی" افزود: متاسفانه گاهی در خانواده‌ها و برخی مراکز توانبخشی شخصیت سالمندان خرد می‌شود و مسوولان بهزیستی باید از این اقدامات جلوگیری نمایند.

وی اظهار داشت: یک سالمند با کوله باری از تجربه سالها برای کشور و جامعه خود زحمت کشیده است وزمان پیری نباید طرد شود یا مورد بی‌مهری قرار گیرد.

وی توجه به سالمندان را مهمترین عبادت نزد خداوند ذکر کرد و گفت:
در اسلام به سالمندان وافراد کهنسال توجه زیادی شده واین قشر از طرف جامعه باید مورد توجه قرار گیرند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت جمهوری اسلامی در جهان امروز گفت: امروز عزت کشور ما به جایی رسیده است که رییس جمهوری ایران در برابر رسانه های دنیا، سیاست های استکبار جهانی را به چالش می‌کشد.

آشتیانی افزود: سخنرانی رییس جمهوری باعث عزت تمام مسلمانان در جهان شده است .

مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر ۶۵ هزار نفر بالای ۶۰سال در استان قم زندگی می‌کند که از این افراد یک هزار نفر در بهزیستی تشکیل پرونده داده اند.

محمد رضا سبط نبی افزود: ۱۸۵نفر از سالمندان به صورت شبانه روزی در مراکز بهزیستی نگهداری و ۲۰۰نفر دیگر نیز ازاین سازمان مستمری دریافت می کنند.

وی ارایه خدمات توانبخشی ودرمانی ، توجه به وضعیت معیشت سالمندان و خدمات آموزشی خاص این افراد را از مهمترین خدمات سازمان بهزیستی به سالمندان ذکر کرد.

سبط نبی یادآور شد: قرن اخیر قرن افزایش کمیت و کیفیت زندگی انسانها می‌باشد که در کشور ما نیز این اهداف باید دنبال شود.

وی یادآورشد: اولین طرح آموزشی جلوگیری از معلولیت در کهک قم با حضور یک هزار سالمند برگزار شد و بهزیستی برای ۳۰۰نفر از آنان تدارک برنامه- های درمانی و تفریحی دیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این مراسم گفت: طبق آمار در سال ۸۳در ایران چهار میلیون نفر بالای ۶۰سال زندگی می‌کردند که این آمار تا ۲۰سال آینده به ۱۰میلیون نفر خواهد رسید.

دکتر بهروز براتی افزود: مسوولان نظام باید برای سالمندان و مسائل درمانی و بهداشتی آنان برنامه ریزی مناسب داشته باشند.

وی یادآورشد: اگر ما به فرهنگ اسلامی توجه داشته باشیم بسیاری از مشکلات سالمندان در جامعه برطرف می‌شود.

منبع