سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

درباره آلزایمربیشتر بدانید

از نظر عموم مردم، ضعف حافظه و فراموشی هشداری برای اختلالات خطرناک نیست بلکه اغلب آن را نتیجه گذران عمر می‌دانند‌.

انبوهیاز راه‌های مؤثر در کاهش فراموشی و اختلالات حافظه وجود دارد؛ ما در اینجاابتدا به بیان شرحی از درجات فراموشی در سالمندان و سپس به بیان چندی ازراه‌های مؤثر در کاهش فراموشی می‌پردازیم. 
در واقع اختلالات حافظه در سه درجه طبیعی (نرمال)، اختلالات شناختی خفیف، آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل طبقه‌بندی شده‌اند.


ادامه مطلب ...

مشارکت مردمی

درمان آلزایمر کشف شد

جامعه > سلامت  - دانشمندان به روشی دست پیدا کردند که می‌تواند باعث معکوس شدن روند بیماری آلزایمر شود. 

محققان یک ماده شیمایی را کشف کردند که به طور طبیعی توسط بدن تولید شده تا به مبارزه با بیماری روماتیسم مفصلی بپردارند و از سوی دیگر روی مغز نیز تاثیر گذار است.
این پروتیئن به واسطه تحریک بیماری روماتیسم مفصلی تولید شده و می‌تواند تغییراتی را که در مغز صورت گرفته و منجر به بیماری آلزایمر می‌شود بی تاثیر کند.
پروتئین GM-CSF باعث بازگشت نسبی حافظه بیماران آلزایمری می‌شود و حتی در برخی موارد با استفاده از این پروتئین مشکلات حافظه بیماران به طور کامل از بین رفته است.
اگرچه بیمارانی که دچار روماتیسم مفصلی می‌شوند دچار تورم در مفاصل خود شده و میزان تحرک بدنی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما پروتئین تولید شده در بدن آن‌ها علائم بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.
تحقیقات روی موش‌ها نشان داد که این پروتئین به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند و در مبتلایان نیز باعث بهبود علائم بیماری می‌شود.
دکتر تیم بوید دانشمندی که در این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: ما کاملا از تاثیر این پروتئین در کاهش علائم بیماری آلزایمر بعد از گذشت 20 روز از شروع درمان متعجب شدیم. امیدواری‌های زیادی وجود دارد که این روش درمانی به زودی برای انسان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. 
این تحقیقات می‌تواند امیدها را برای جمعیتی نزدیک به 500 هزار نفر در کشور انگلستان که به بیماری آلزایمر دچار شده بودند زنده کند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و کارشناسان معتقدند تعداد افراد مبتلا به این بیماری تا سال 2050 دو برابر خواهد شد.
دکتر سوزان سورنسن مدیر تحقیقاتی جامعه آلزایمر در این باره گفت: این آزمایشات توضیح می‌دهد که چرا التهاب مفاصل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. البته تا رسیدن به نتایج قطعی مطالعات بیش‌تری لازم است.
بی بی سی  ، 23 آگوست

بازدید مقامات کشوری ازمرکز طلوع اراک

دکتربدخشان معاونت محترم توانبخشی بهزیستی کشور در یک اقدام خداپسندانه وبدون اطلاع قبلی درتعطیلات عید ازمددجویان مرکزطلوع اراک دیدن وباعث خوشحالی مددجویان وعوامل اجرایی مرکز شدند وی که درمعییت حامدافراسیابی مدیرکل خیر بهزیستی استان مرکزی بودند ابتدا با حضور در آسایشگاه شبانه روزی ودر جمع مددجویان بی سرپرستی  که متاسفانه هیچ کس رانداشتند که آنهارا به مرخصی ببرند در عید دیدن  وباعث خوشحالی آنها شدند
سپس به اتفاق مدیرعامل خیریه امام رضا (ع ) از بخشهای روزانه -حرفه آموزی -فیزیوتراپی -درمانی واداری بازدید ورهنودهای لازم را ارائه نمودند ودر پایان با توجه به تازه تاسیس بودن مرکز قول کمک مالی هم جهت حل مشکلات مرکز دادند
لازم به ذکراست که افراسیابی مدیرکل بهزیستی روز چهارم عید هم شخصا به عیدی مددجویان آمده بودند وامید واریم کخ جواب این عمل خوبشان راازخداوندمنان بگیرند

ویروس تب خال

نتایج بررسی دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد که ویروس عامل تب خال یا اچ اس وی وان احتمالا یکی از عوامل اصلی بیماری الزایمر است. 
محققان دانشگاه منچستر انگلیس در پی این بررسی اعلام کردند این ویروس در شصت درصد موارد ابتلا به الزایمر از جمله عوامل بروز بیماری تشخیص داده شده است. 

اگرچه یافته‌های این بررسی ابتدایی است می‌تواند به درک متفاوت دانشمندان از بیماری الزایمر و باز شدن روزنه‌های روشهای جدید برای درمان این بیماری منجر شود. 
این یافته‌ها از این جهت مهم است که داروهای ارزان قیمت ضد ویروس می‌تواند عفونتهای ناشی از ویروس اچ اس وی وان را کنترل کند و سالهاست که به بازار عرضه شده است. 
محققان اعلام کرده‌اند درصورتی که نقش ویروس اچ اس وی وان تایید شود پیشگیری از اثرات جبران‌ناپذیر بیماری الزایمر زمان زیادی نخواهد بود چراکه اثبات شده است انتی ویروسها در کنترل این عفونتها در مغز موثرند. 
پروفسور روت اسحاقی مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه منچستر گفت نکته مهمی که درباره این تحقیقات جدید وجود دارد این است که داروهای درمان کننده عفونتهای ناشی از این ویروس مدتها است تولید و عرضه شده است و اگر نتایج تحقیقات تایید شود پیشرفت در این زمینه علوم پزشکی بسیار سریع خواهد بود. 
محققان اعلام کردند که گامی بعدی آزمایش انتی ویروسها بر روی بیمارانی است که در مراحل اولیه الزایمر هستند. این آزمایشات سه تا پنج سال ادامه خواهد داشت. گفتنی است نتایج این بررسی در تازه‌ترین شماره نشریه پاتولوژی منتشر شده است.
 

دارو وآلزایمر

داروهای رایج دیابت می توانند به درمان آلزایمر نیز کمک کنند. محققان اعلام کردند که داروهای رایجی که برای درمان بیماری دیابت استفاده می شوند، به توسعه درمان بیماری آلزایمر کمک کنند. دانشمندان به تازگی دریافتند که داروی متفورمین می تواند از عامل شکل گیری مغز به حالت غیر نرمال که باعث بیمای آلزایمر می شود، جلوگیری کند.

. خیریه آلزایمر اعلام کرده است که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا تاثیر دقیق داروی متفورمین را مورد بررسی قرار دهد تا متوجه شویم که آیا این دارو می تواند به بیماران آلزایمری کمک کند یا خیر؟ داروی متفورمین به طور معمول برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار می گیرد و باعث تنظیم میزان سطح شکر در خون در بدن فرد می شود.آزمایشات انجام شده روی مغز موش ها نشان می دهد که این دارو به درمان بیماری آلزایمر در موش ها کمک می کند و همچنین داروی متفورمین از بهم ریختگی مغز موش ها تا حد زیادی جلوگیری می کند.

   داودی  مشاورحقوقی سالمندان

دیابت وآلزایمر

ایسکانیوز ـ بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که یکی از علل اصلی بروز آلزایمر دیابت است. به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، شاید در دهه اول این مساله خوشایند نباشد اما بر طبق آمارهای جهانی تا سال 2050 حدود 14 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مغزی مبتلا شوند. هم اکنون تعداد مبتلایان 4 میلیون نفر اعلام شده است. بر اساس آزمایشات انجام شده داروی Avandia یکی از داروهای مورد استفداه بیماران دیابتی است که می‌توان برای درمان آلزایمر نیز از آن سود جست. بر طبق نظریه دیگری اگر این دارو بتواند سلول‌ها و عملکردهای مغزی را طوری دچار تغییر کند که قادر به تولید انسولین و قند کافی بدن باشد بیماری دیابت سبب بروز آلزایمر نخواهد شد. داروی دیگری با نام rosiglitazone در بازار وجود دارد که از تحقیقات و آزمایشات سربلند بیرون آمده و می‌تواند سلول‌های مغزی خود را حفاظت کند. به عقیده پژوهشگران چون دیابت دیواره رگ‌ها و عروق را نابود می‌کند خون نیز به سمت مغز جریان نیافته و شاید این یکی دیگر از علل ارتباط میان دیابت و آلزایمر باشد. آلزایمر به ژن موسوم به APDE4 مربوط است و این ژن علتی برای بروز بیماری های سخت و شدید –مزمن- است. با این وجود محققان در تلاشند تا ارتباط میان این دو راه درمان مناسبی را بیابند.

 با تلاش :داودی مشاور ومربی مرکز