سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

دیابت

پیشگیری از عوارض دیابت

0 نفر

کربوهیدرات‌ها را با دقت انتخاب کنید
دیابت به معنای حذف کاملِ کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی نیست. شما باید کربوهیدرات‌هایی را انتخاب کنید که در بدن به آرامی شکسته می‌شوند، و یک انرژی ثابت تولید می‌کنند. به این منظور به دنبال غلات، لوبیا، مغزها، سبزیجات و میوه‌های تازه بروید. بله! شما می‌توانید میوه بخورید، حتی اگر شیرین باشد. شما تنها باید در هر وعده به میزانِ متعادل و مناسبی کربوهیدرات مصرف کنید. یک متخصص تغذیه می‌تواند در مورد میزان مصرف مجاز، شما را راهنمایی کند.

نفخ معده

یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است. نوشیدن این مایعات با غذا، شیرهٔ معده را رقیق و سرد کرده و هضم غذا را به تاخیر می‌اندازد. غذاهای ایرانی اکثراً گوشتی بوده و همراه با میوه و سبزیجات است و نوشیدن مایعات به همراه این گونه غذا‌ها، نفخ ایجاد می‌کند.

ادامه مطلب ...

بازدید ازخانه دختران وپسران اراک









حمیدرضاالوندمدیرکل دفتر کودک ونوجوان سازمان بهزیستی کشوراز خانه های های کودک و نوجوان تحت نظارت بهزیستی استان مرکزی بازدید نمود.مدیرکل دفتر کودک ونوجوان بهزیستی کشور به همراه ربیعی مدیرکل و همتا معاون اموراجتماعی ازخانه های کودک ونوجوان بازدید نموده و دیداری صمیمانه با فرزندان این خانه هاداشته واز نزدیک با مسائل ،خواسته ها ومشکلات این فرزندان آشنا شدند.در این بازدید، ربیعی در خصوص فعالیت این مراکز ،مسائل و مشکلات مربیان وفرزندان ،مطالبی را ایراد نمود.الوندنیزضمن تقدیر و تشکر از خدمات و فعالیت مدیران و مربیان این مراکز، درخصوص اهمیت وظایف مربیان در قبال مسائل آموزشی و تربیتی فرزندان مطالبی را عنوان و راهکارهایی را در راستای بهبود امور ارائه نمودند.ایشان با اشاره به بهره مندی ازمراکز خانه های کودک و نوجوان از مقطع نونهال تا مراکز آماده سازی ،اهتمام بر فعالیتهای فرهنگی و تربیتی فرزندان را ازاهداف سازمان بهزیستی دانست وتصریح کرد: اقدامات صورت گرفته دراین مراکز میتواند ضمن بروز استعدادهای کودکان ونوجوانان زمینه حضور مثمرثمر آنان را درجامعه فراهم آورد.وی درخاتمه خاطرنشان ساخت :حضور در جمع کودکان بی سرپرست و ایتام از توفیقات حضرت حق می باشدکه ضمن ایجاد رضایت قلبی سبب جلب رضایت پروردگارنیز میگردد .


نوشیدنی ورزشکاران

*نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران برای همه لازم نیست

شاید این نوشیدنی‌های به اصطلاح انرژی‌زا در آگهی‌های بازرگانی خیلی شیک و دلربا به نظر برسند اما واقعیت این است که آب بهترین کمک برای ورزشکاران است.

نوشیدن مایعات و به ویژه آب برای ورزشکاران در هر سن و سالی که هستند، بسیار مهم است؛ به خاطر اینکه تأمین آب بدن تنها روش ممکن برای انتقال مواد مغذی لازم و تولید انرژی و بالا بردن حرارت بدن در حین ورزش است.

نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران یا نوشیدنی‌های ویتامینه خوش طعم و دلچسب هستند؛ اما الزاماً باعث هیدراته شدن یا همان تأمین آب بدن نمی‌شوند؛ از این گذشته این نوع نوشیدنی‌ها کمی گران هستند؛ این را همیشه آویزه‌ گوشتان کنید؛ فقط ورزشکاران حرفه‌ای مثل دونده‌های ماراتون یا افرادی که در صحنه‌های سخت ورزشی وارد می‌شوند و ورزش‌های سنگینی انجام می‌دهند نیاز به چنین نوشیدنی‌هایی دارند؛ آن هم به خاطر اینکه این افراد در حین ورزش‌های سنگین زیاد عرق می‌کنند و نمک بدنشان از بین می‌رود؛ برای همین می‌توانند برای تأمین نمک بدن از این نوشیدنی‌ها مصرف کنند؛ اما برای من و شمایی که ورزش را برای تفریح انجام می‌دهیم، ورزشکار حرفه‌ای نیستیم و مسابقات ورزشی سنگین و طولانی مدتی نداریم نوشیدن این نوشیدنی‌ها هم نیاز نیست؛ همان آب به راحتی می‌تواند نیازهایمان را تأمین کند.

حواستان باشد نباید در حین غذا نیز آب زیادی نوشیده شود به خاطر اینکه اسید معده رقیق‌تر شده و باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود؛ نوشیدن زیاد آب همیشه هم خوب نیست؛ افرادی که از بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا رنج می‌برند باید از نوشیدن بیش از اندازه‌ آب خودداری کنند.

اگر شما هم قبلاً دچار مشکلات مربوط به کلیه بوده‌اید و یا اینکه قبلاً پیوند کلیه داشته‌اید قبل از اینکه میزان مصرف آب را افزایش دهید حتماً با پزشکتان مشورت کنید؛ حرف آخر این که توصیه‌ پروردگار عاشق را همیشه آویزه‌ گوشتان کنید، «بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید»، سلامت و تندرست باشید.


آب

چه زمانی آب بنوشیم؟

به نقل از تبیان، به فعل «کمک می‌کند» توجه کنید؛ مسلماً نوشیدن آب مستقیماً باعث کاهش وزن نمی‌شود اما همین مایه‌ حیات به لاغر شدن شما کمک زیادی می‌کند؛ زمانی که آب جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری دیگر مانند انواع نوشابه‌ها و غیره می‌شود، میزان کالری‌های دریافتی شما را کاهش می‌دهد؛ علاوه بر این آب می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری شود و نگذارد شما پرخوری کنید.

آب و به ویژه آب خنک حتی نقش مهمی در افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن دارد؛ نتایج یک پژوهش آلمانی نشان می‌دهد میزان متابولیسم بدن شرکت‌کننده‌ها بعد از نوشیدن حدود نیم لیتر آب به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد؛ اگر شما هم می‌خواهید لاغر شوید یک راهش این است که قبل از صرف غذا یک لیوان بزرگ آب بنوشید؛ این کار جلوی اشتهای شما را می‌گیرد و باعث می‌شود شما زودتر به هدفتان برسید.

*ادرار زرد رنگ همیشه علامت دهیدراته شدن نیست

درست است که ادرار زرد رنگ می‌تواند یکی از علائم دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن و کمبود آن) باشد، اما همیشه این‌طور نیست؛ زمانیکه ادرار به رنگ زرد پررنگ در می‌آید احتمال دارد که بدن آب خود را از دست داده باشد.

کلیه‌ها ضایعات بدن را از فیلتر عبور می‌دهند و آب و دیگر مواد لازم را جذب می‌کنند؛ به این ترتیب کلیه‌ها حجم و غلظت ادرار را تنظیم می‌کنند؛ حالت دهیدراته شدن با افزایش غلظت ادرار همراه است که باعث می‌شود رنگ ادرار زرد پررنگ شود؛ حالت ایده‌آل این است که ادرار زرد کمرنگ باشد.

البته باید بدانید که عوامل دیگری مانند مصرف مولتی ویتامین‌ها نیز باعث می‌شوند رنگ ادرار پررنگ‌تر شود؛ اگر نگران هستید که بدنتان دچار کم آبی شده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دستورات لازم را برای رفع مشکلات ارائه دهد.

* تشنگی به این معنا نیست که حتماً آب بدنتان از بین رفته است

اگر احساس تشنگی می‌کنید حتماً به سراغ یک لیوان آب بروید اما باید بدانید که این تشنگی الزاماً به این معنی نیست که بدنتان دهیدراته شده است؛ تشنگی زمانی بروز می‌کند که میزان غلظت مواد موجود در خون حداقل 2 درصد افزایش پیدا می‌کند؛ توصیه می‌کنیم اگر احساس گرسنگی هم می‌کنید اول کمی آب بنوشید؛ چون امکان دارد شما بیشتر از گرسنگی تشنه باشد.


ورزش وکاهش وزن

وقتی قرار است ورزش سبب کاهش وزن شود، بین ورزش صبح یا عصر شک به‌وجود می‌آید. در پژوهشی روی خانم‌های پیش از سن یائسگی، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول صبح‌ها به پیاده‌روی می رفتند، در حالی که گروه دیگر عصرها را برای پیاده‌روی انتخاب کردند. در پایان این مطالعه، کاهش وزن و از بین رفتن توده چربی در کسانی که عصرها پیاده‌روی می‌کردند، نسبت به کسانی که صبح پیاده روی می کردند، بیشتر بود. از سوی دیگر، بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که ورزش ناشتا، که معمولا پیش از خوردن صبحانه است، به دلیل این که بدن ما درصد بیشتری چربی به جای تکیه بر کربوهیدرات‌های غذا به عنوان سوخت در هنگام ورزش می‌سوزاند، برای کاهش وزن بهتر است.

مهم‌ترین نکته ورزش کردن است


 نتیجه نهایی : برای تعیین زمان ورزش حساسیت زیادی به خرج ندهید و فقط هر زمانی که می توانید ورزش کنید. استولر می‌گوید: «وقتی می‌خواهید لاغر شوید راه حل این است که در هر زمانی که برایتان امکان دارد ورزش کنید. گفتن اینکه شما باید در وقت خاصی ورزش کنید همیشه واقع‌گرایانه نیست. ورزش بدون در نظر گرفتن زمان آن همیشه مفید است.»



ورزش صبحگاهی

پیچیده‌ها در عصر

در حالی که ورزش صبحگاهی می‌تواند این امتیازات را داشته باشد، ورزش بعدازظهر نیز فواید جسمی خود را به همراه دارد. یک پژوهش نشان داده که ورزش بعدازظهر عملکرد تمرینات جسمی را افزایش می‌دهد. پژوهشگران گروهی از دوچرخه‌سواران را که ساعت 6 صبح یا 6 عصر تمرین می‌کردند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که ورزشکاران عصرها بازده قدرتی بالاتری دارند. آنها استدلال کردند که حرکات پیچیده‌تر نیاز به استقامت بیشتری دارند، و زمان انجام‌دادن تمرینات می‌تواند عملکرد و کارآیی عضلات را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر، ممکن است شما ورزش‌های پیچیده‌تری مثل شنا یا دوچرخه‌سواری را در مقایسه با ورزش ساده‌ای مثل پیاده‌روی بعدازظهرها بهتر انجام دهید.

آسیب دیدگی

کمتر آسیب ببینید

اگردر پایان روز به باشگاه ورزشی یا پیاده‌روی برویم، کمتر مستعد صدمات می‌شویم. به این دلیل که درجه حرارت مرکز بدن در آن زمان بالاتر است و این عضلات و مفاصل را بیشتر با ورزش سازگار می‌کند. فلیشیا استولر، متخصص فیزیولوژی ورزش و مولف کتاب «لاغر زندگی کردن با ژن چاقی: روش سالم برای کم کردن وزن و داشتن احساس خوب»، تاکید می‌کند که ورزش شب هنگام با کمترین میزان آسیب همراه است اما در عین حال بیدار شدن از خواب برای ورزش به معنای این نیست که شما به بدن خود جراحت وارد می کنید. استولر می‌گوید: «اگر هنگام ورزش صبحگاهی اول حرکات نرمشی انجام نشود، باعث ایجاد صدمات خواهد شد.» اما این به این معنی نیست که حرکات کششی‌ای که استولر می‌گوید وقتی عضلات شما گرم نشده‌اند می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی شود. در عوض، او انتخاب پیاده‌روی سریع، دویدن نرم یا طناب‌بازی را توصیه می‌کند.

صبح ورزش کنید

صبح ورزش کنید شب بهتر بخوابید

پژوهش اخیر در دانشگاه آپالاچیان نشان داده است در صورتی که می‌خواهید خواب شبانه بهتری داشته باشید، ورزش شامگاهی بهتر است. پژوهشگران الگوی خواب افراد 40 تا 60 ساله‌ای را که هفته‌ای 3 بار به مدت 30 دقیقه روی تردمیل راه می‌روند را مورد بررسی قرار داده‌اند. شرکت‌کنندگان در سه زمان مختلف ورزش می‌کردند: 7 صبح، دو بعد از ظهر یا 7 شب. در نهایت پژوهشگران به این نتیجه رسیدند، کسانی که ساعت 7 صبح از تردمیل استفاده می‌کنند، خواب طولانی‌تر و چرخه خواب عمیق‌تری دارند. افراد سحرخیز کاهش 10درصدی میزان فشارخون را در طول روز و کم شدن 25 درصدی آن را  در شب تجربه می‌کنند.طبق گفته پروفسور اسکات کالیر، راهنمای مؤلف این پژوهش و استادیار بخش دانش سلامت و ورزش دانشگاه آپالاچیان، تغییرات در خواب که با ورزش صبحگاهی رخ می‌دهد می‌تواند بدن ما را از لحاظ ذهنی و جسمی دگرگون سازد. پروفسور کالیرمی‌گوید: «هر چه بهتر بخوابید، برای بدنتان بهتر است. این مسئله سلامت قلب را افزایش داده، از استرس و نگرانی  به تعادل وزن بدن و پایین نگه‌داشتن فشارخون کمک می‌کند. به علاوه، هرچه زمان بیشتری را در خواب عمیق بگذرانید، به بدن زمان بیشتری برای ترمیم خودش خواهد داشت.»

مغز

تحریک مغز؛ روش جدید درمان افسردگی

تهران- دانشمندان با استفاده از تحریک مغزی به روش جدیدی برای درمان افسردگی دست یافته اند.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان می گویند تحریک مغز با یک جریان ضعیف الکتریکی می تواند افسردگی را بطور موثری درمان کند.

ادامه مطلب ...