سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

جشنواره آش

آش هایی با چاشنی خیر و مهربانی/ جشنواره آش به نفع ایتام، آلزایمری ها و بیماران اعصاب و روان
اراک – خبرگزاری مهر: نیکوکار که باشی و مهربان، دیگر دنیا برایت متفاوت می شود، آن وقت دنبال بهانه می گردی برای اینکه خیر و برکتت را به همنوعانت برسانی، خَیِر که باشی غذا هم بهانه ای می شود برای کمک به آنکه نیاز دارد، برگزاری جشنواره آش و نمایشگاه دستاوردهای مددجویان انجمن آلزایمری یکی از این محفل های نوع دوستی است که دو روزی است در اراک برپا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بوی غذاهای سنتی و آش ها همیشه خاطره های خوب را در ذهن یادآور می شود، بوی سفره های بلندی که در خانه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها انداخته می شد، بوی آش ترخینه و آش جو با کشک و نعنای داغ، بوی مهربانی های آن روزها  و حالا همین بوها از جشنواره ای به مشام می رسد که چاشنی آن خیر و مهربانی است.

فرقی ندارد هرکس می خواهد به نحوی در کمک و یاری سهیم باشد، یکی کشک و بادمجان پخته، یکی سمبوسه و یکی آش ترخینه دوغ، همه این خیرین که بیشترشان خانم هستند خودشان مواد اولیه غذاها را تهیه کرده اند و آن ها را با سلیقه خود پخته اند و به عنوان فروشنده در غرفه های جداگانه آن ها را می فروشند، مردم هم می آیند و ظرفی از این غذاها را می خرند و این زنجیره نیکوکاری را تکمیل می کنند.

در بخش دیگر این جشنواره غرفه هایی از دستاوردهای بیماران اعصاب و روان، از گلدان های دست سازگرفته تا شمع های فانتزی و جعبه های کادو، برای فروش دایر است.

این جشنواره 9 سال است که برگزار می شود

مدیر انجمن  آلزایمراستان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جشنواره آش و نمایشگاه دستاوردهای مددجویان انجمن آلزایمر خیریه امام رضا (ع) به منظور حمایت از ایتام، بیماران اعصاب و روان و سالمندان آلزایمری تحت پوشش برگزار شده است.

محمود زارعی با بیان اینکه این جشنواره 9 سال است که برگزار می شود، افزود: البته، هشت دوره قبلی این جشنواره با همکاری  انجمن بانوان نیکوکار برگزار می شد و این اولین جشنواره است که انجمن آلزایمر به طور مستقل برپا کرده است.

وی ادامه داد: در کنار جشنواره، نمایشگاه دستاوردهای بیماران اعصاب و روان مرکز خیریه امام رضا (ع) نیز شامل معرق کاری، شمع سازی، عروسک سازی و سایر صنایع دستی نیز برپاست.

 

 

زارعی با بیان اینکه انجمن آلزایمر از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده است، اضافه کرد: در  مجموع فعالیت های این انجمن، در سال 89 اولین مرکز جامع بیماران اعصاب و روان (روزانه، شبانه روزی و حرفه آموزی )و در سال 90 نیز خانه دختران و پسران رااحداث کردیم.

وی گفت: این انجمن در سال 91 موافقت  تاسیس مرکز سالمندان آلزایمری را برای اولین بار در کشور بدست آورد، آلزایمر بیماری است که متولی خاصی در کشور ندارد و حتی در حیطه بیماران خاص نیز قرار نمی گیرد.

استان مرکزی، استان آلزایمر خیزی است

زارعی با اشاره به اینکه استان مرکزی، استان آلزایمر خیزی است، افزود: زمانی که انجمن، کارِ ثبت نام بیمارانِ آلزایمری را آغاز کرد، در مدت کوتاهی 147 نفر ثبت نام کردند و از آنجاییکه انجمن توان حمایت از تعداد بیشتری را نداشت دیگر ثبت نام را ادامه نداد؛ ولی قطعا از دو سال پیش تاکنون این تعداد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در روند ابتلا به آلزایمر 20 درصد آلودگی هوا، 20 درصد عوامل ژنتیکی موثر و 60 درصد آن متاثر از عواملی چون آسیب دیدن سر، تغذیه نامناسب و زندگی ناسالم و پر از استرس و سختی در دوران جوانی و میانسالی  است.

زارعی با بیان اینکه هم اکنون پنج سالمند آلزایمری در مرکز خیریه امام رضا(ع) نگهداری می شودو متاسفانه بیشتر افرادی که در سالمندی دچار آلزایمر می شوند از خانواده های کم درآمد هستند و از آنجاییکه این بیماری جز بیماری های خاص محسوب نمی شود خانواده و فرد را دچار مشکلاتی می کند.

وی گفت: مرکز سالمندان بیشتر بیمارانش را به صورت خیریه نگهداری می کند ولی هستند سالمندانی که خانواده هایشان می خواهند با پرداخت هزینه به صورت ویژه از آن ها نگهداری شود.

زارعی ادامه داد: بهتر است خانواده های بیماران آلزایمری قبل از اینکه بیمارانشان وابسته به تخت شوند آن ها را به مرکز نگهداری بیاورند تا جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود.

در مرکز امام رضا(ع) بیماران اعصاب و روان نیز نگهداری می شوند

وی با اشاره به اینکه در مرکز امام رضا(ع) بیماران اعصاب و روان نیز نگهداری می شوند، یادآور شد: این مرکز سه بخش شبانه روزی، روزانه و حرفه آموزی فعال دارد که  در مرکز شبانه روزی 31 نفر و در مرکز روزانه 11 نفر را نگهداری می کند و تلاش بخش حرفه آموزی، در نمایشگاه آمده است.

وی گفت: مرکز نگهداری اعصاب و روان یارانه حمایتی دولت را دریافت می کند ولی در زمان تاسیس مرکز سالمندان از ما تعهد گرفتند که یارانه حمایتی را دریافت نکنیم.

زارعی در خصوص فعالیت خانه دختران و پسران گفت: خانه دختران و پسران در دو مرکز جداگانه وظیفه حمایت و نگهداری از دختران و پسران بی سرپرست را داشت که متاسفانه پاییز امسال، آن را به بهزیستی تحویل دادیم و به جای آنها

هم اکنون این انجمن 40 نفر از ایتام زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)را تحت حمایت خود قرار داده است.

هم اکنون 1960 خیر با این انجمن همکاری دارند

مدیر انجمن آلزایمر استان مرکزی در ادامه توضیح داد: هم اکنون یک هزار و 960 خیر با این انجمن همکاری دارند و نحوه کمک آن ها به صورت ها مختلف است.

زارعی ادامه داد: تعدادی از خیرین با واریز پول به حساب انجمن، تعدادی نیز در ساخت و ساز و حل مشکلات دیگر ما را حمایت می کنند.

 

وی یادآور شد: هم اکنون 350 فرهنگی  آموزش و پرورش استان  حامی این انجمن هستند که ماهانه مبلغی ازحساب آنها کم وبه حساب  ایتام انجمن آلزایمرخیریه امام رضا(ع) استان مرکزی واریز می شود.

زارعی در خصوص مشکلات کنونی انجمن افزود: بالا بودن قیمت داروها برای بیماران اعصاب و روان و آلزایمری ها وگیرنیامدن بعضی داروها  از مشکلات کنونی انجمن است.

وی خرید زمین برای ساخت مرکز را از مشکلات دیگر خواند و گفت: نزدیک به دوسال است که زمینی برای ساخت مرکز مشخص شده ولی اعتبار برای خرید آن تامین نشده است.

زارعی اظهار کرد: برای خرید دو هزار متر مربع زمین 40 میلیون تومان پول نیاز است که تاکنون  فقط توانسته ایم 10 میلیون تومان آن را تامین کنیم.

به غیر از کمیته امداد هیچ ارگان دیگری برای بازدید نیامده است

وی در خصوص استقبال مردم از جشنواره اضافه کرد: استقبال مردم خوب بوده؛ ولی تا روز دوم به غیر از کمیته امداد هیچ ارگان دیگری برای بازدید نیامده است که این انتقادی است بر ارگان هایی که داعیه حمایت از نیازمندان را دارند.

بوی آش ها و غذاهای سنتی در سالن دبیرستان شکرایی اراک پیچیده است، اینجا جدا از هیاهوی زندگی روزانه، زندگی ریتم قشنگتری گرفته است. انگار همه آن هایی که آمده اند می خواهند در کار نیکو کردن از هم سبقت بگیرند، قیمت غذاها همت عالی است، یک نیکوکار یک ظرف کوچک آش جو را به قیمت هفتاد هزار تومان می خرد، یکی هم پنج هزار تومان، هر کس به اندازه توانایی اش. یکی هم تمام عروسک های دست ساز را می خرد و... . برای دیدن مهربانی ها لازم نیست خیلی به دورها نگاه کنیم، همین نزدیکی در شهر ما بوی مهربانی بلند است.

این جشنواره از سی بهمن آغاز و تا دوم اسفند از ساعت 16 تا 20 در دبیرستان شکرایی اراک برپاست.

....

گزارش: سمیه انصاری فر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد