سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

مصاحبه مدیرعامل انجمن آلزایمراستان مرکزی با هفته نامه وقایع

    آلزایمر بیماری است که در آن تحلیل رفتن و کاهش تدریجی مغز، موجب زوال عملکرد و توانایی عقلانی

 فرد مبتلا می شود از جمله علائم آلزایمر اختلال حافظه و فراموشی است.سیر این اختلال تدریجی است 

و با افت مستمر قوای شناختی مشخص می شود که نه تنها خود فرد مبتلا، 

بلکه اطرافیان وی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.



یکشنبه 24 خرداد 1394
گروه اجتماعی:
بیماری آلزایمر هم اکنون یکی از بیماری هایی است که روند رشد افراد مبتلا به آن زیاد است هرچند این بیماری گاه درسن 40به بالا نیز دیده می شود ولی طیف گسترده ای از مبتلایان به آن افراد بالای 60 سال هستند. شناخت بیماری آلزایمر و نحوه برخورد به افراد مبتلا به آن ضرورتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، خیلی از افرادی که بیمار مبتلا به آلزایمر دارند به دلیل نوع بیماری خیلی زود صبرشان را از دست می دهند. 

  

هفته نامه وقایع استان در این خصوص با محمود زارعی مدیر عامل انجمن آلزایمر خیریه امام جواد (ع) که در زمینه همکاری با بیماران الزایمری و همچنین آموزش و پیشگیری از آلزایمر سال هاست فعالیت دارد، گفتگویی ترتیب داده است.
زارعی با اشاره به اینکه بیماری آلزایمرقابل پیشگیری است ولی درمانی ندارد، گفت: امروزه روند رشد این بیماری به دلایلی چون زندگی ماشینی، ژنتیک، عوامل محیطی از جمله آب و هوا، تغذیه نامناسب، ضربه های که درنوجوان تا میانسالی به سر وارد می شود،کم تحرکی و پیر شدن جمعیت در حال افزایش است و کشور ما وخصوصا استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: هم اکنون سازمان بهزستی کشور با همکاری انجمن آلزایمر ایران قراراست غربالگری آلزایمر در تهران را انجام دهند و چون تعداد آلزایمری های استان مرکزی مشخص نیست و در این خصوص هیچ غربالگری صورت نگرفته است انجمن آلزایمر استان در نظر دارد با همکاری دانشکاه علوم پزشکی در این خصوص اقداماتی را انجام دهد.
زارعی تصریح کرد: بیشتر تعویق در انجام این مطالعات و آمارگیری به دلیل کمبود بودجه است، زیرا اجرایی شدن این طرح نیازمند اعتباری است که ما در حال حاضر قادر به تامینش نیستیم.
وی با بیان اینکه انجمن آلزایمر استان در سالهای گذشته همکاری نزدیکی با دانشگاه علوم پزشکی داشته افزود: تاکنون ضمن هماهنگی با گروه مغز واعصاب به ریاست دکترفردین فرجی وگروه اعصاب وروان به ریاست دکترعلاقه مند یک همایش 300نفره آشنایی با بیماران آلزایمری ویک کلاس ویژه برای کارشناسان داشته است. 
وی ادامه داد: در واقع تا قبل از این آلزایمر را بیماری سالمندی می دانستند و وجود و اهمیت مستقلی برای آن قائل نبودند؛ ولی ما توانستیم این باور را بقبولانیم که آلزایمر فقط بیماری سالمندی نیست وباید برای پیشگیری ودرمان آن همه مسئولین کمک کنندو باید در خصوص آن اطلاع رسانی شود و برای پیشگیری از آن اقدام جدی صورت بگیرد.
زارعی تصریح کرد: انجمن آلزایمر استان مرکزی با هدف حمایت از سالمندان مبتلا به آلزایمر و آموزش خانواده‌های آنان تاسیس شده است.
وی ادامه داد: این انجمن کلاس های ویژه آموزشی وپیشگیری از آلزایمر را از همان سال اول تاسیس 89 شروع نمود؛ ولی به علت اینکه توان پاسخگویی به جامعه هدف خود را نداشت کلاسها تعطیل شد.
زارعی ادامه داد: این انجمن هم اکنون برای بسط فعالیت خود و اطلاع رسانی بهتر ما با اداره ها و سازمان ها تعامل داشته و اولین کلاس پیشگیری را رایگان در اداره کل آموزش وپرورش استان برگزار شد که بسیارمورداستقبال قرارگرفت.
وی توضیح داد: هم اکنون آمادگی داریم تا مشاوران این انجمن را برای برپایی دوره های آموزش و پیشگیری به ارگان های مختلف معرفی، همچنین در صورت اعلام آمادگی می توانیم این کلاسها را در مساجد محله ها برای همشهریان برگزار کنیم. 
زارعی ادامه داد: کلاسهایی هم مخصوص خانواده های افراد آلزایمری داریم که نحوه مراقبت از سالمندان آلزایمری را برای آنها آموزش می دهند.
مدیر عامل انجمن آلزایمر امام جواد (ع) ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این انجمن راه اندازی مرکز شبانه روزی سالمندان آلزایمری است که به طور خاص اولین مرکز شبانه روزی در کشور است.
زارعی با بیان اینکه در این مرکز سعی می شود سالمندان آلزایمری با بیماری خود آشنا شوند و با کمک خودشان جلوی پیشرفت آن را بگیرند، گفت: مراقبت از یک بیمار مبتلا به آلزایمر، مستلزم اطلاع ازماهیت بیماری و روشهای صحیح مراقبت از بیمار است.
وی افزود: در این مجموعه به کمک مشاوران روانشناس، پزشکان عمومی و متخصص، متخصصان تغذیه، ورزش، مسائل روحی، تغییر رژیم غذایی، کنترل دیابت و فشار خون مورد توجه است و همچنین تلاش برای یادگیری مستمر، بازی های فکری، نقاشی، گفتار درمانی،خاطره گویی ،قصه گویی، خواندن روزنامه،چیدن پازل و ... انجام می شود.
زارعی گفت: خانواده های دارای بیمار آلزایمر نیز بسیار درگیر هستند زیرا این یک بیماری پیش رونده است یعنی به مرورزمان، عوارض آن بیشتر و بیشتر میشود بنابراین همکاری کلیه اعضاءخانواده را می طلبد وهمه آنها وحتی همسایگان واقوام را هم درگیر می کند.
وی گفت: بیماری آلزایمر از فراموش کردن مسائل عادی چون خوردن دارو یا مکان اشیاء آغاز می شود تا اینکه در مراحلی در جمله بندی نیز دچار اختلال می شود، پرسش های مکرر و تکراری از جمله مواردی است که در این بیماران دیده می شود و در موارد پیشرفت بیماری کنترل نداشتن ادرار مشکل بزرگی برای بیمار می شود.
زارعی توضیح داد: در خیلی از موارد خانواده بیماران به دلیل ترس از آسیب سالمند آلزایمری آن را در خانه حبس می کنند و اجازه خروج نمی دهند زیرا این بیماران نمی توانند پس از خروج دوباره مسیر خانه را پیدا کنند و معمولا گم می شوند، همین مسئله از لحاظ روحی آسیب جدی ای به سالمند می زند.
وی گفت: تمامی این ها مواردی است که کم کم خانواده ها را در مراقبت از بیمار آلزایمری خسته وناتوان می کند.
زارعی ادامه داد: اما مسئله این است که حضور بیمار در کنار خانواده برای روحیه اش بهتر است ماتمام برنامه ها و تلاشمان این است که سالمندان درکنارخانواده ها بمانند مگردرمواردیکه واقعا شرایط بحرانی باشد و یا سالمند تنها باشد.
وی تصریح کرد: ما در این خصوص بیشتر به خانواده ها توصیه می کنیم که بیماران سالمند خود را درخانه خود نگهداری کنندماحتی حاضریم درمنزل هم اگرکمکی بخواهند انجام بدهیم.
زارعی افزود: مرکز ما به صورت شبانه روزی اداره می شود ولی آمادگی داریم روزانه همه خانواده های آنها کمک کنیم این روند باعث می شود هم بیمار مستقل تر شود و هم خانواده در مدت زمان حضور او در مرکز با فراغت به امور خود برسند و برای ساعات دیگر حضور سالمند در خانه تجدید قوا کنند.
مدیر عامل انجمن آلزایمرخیریه امام جواد (ع) گفت: هرچند گاه گله هایی از سوی بهزیستی به ما هست که چرا تعداد سالمندانی که در مرکز شبانه روزی نگهدای می شوند کم است ولی ما هرگز دنبال پرکردن مرکز ازسالمندان وارائه آمار نبوده و همچنان اعتقادمان حضور سالمند در کنارخانواده است.
زارعی اضافه کرد: شعار اصلی انجمن ما این است که « آلزایمر حریف ورزش نمی شود» زیرا مغز بالاترین نقطه بدن و باورزش خونرسانی به آن بهترصورت گرفته وسلولهای مغز خوبترتغذیه می شود و ورزش امکان خونرسانی بهتر را فراهم می کند اما متاسفانه سالمندان به دلایل کم تحرکی و ورزش نکردن خود را در معرض آسیب قرار می دهند.
وی گفت:مرکز نگهداری سالمندان آلزایمری ما به صورت خیریه می چرخد واگرحمایت مردم خوب ونیکوکار نباشد که بااین هزینه های گزاف توان اداره مرکزامکان نداردتفریبا هزینه نگهداری یک بیمار آلزایمری با تغذیه، دارو و پرستاری درهرماه بالغ بر دو میلیون تومان می شود و این خیرین هستند که در این راستا ما را یاری می کنند.
زارعی توضیح داد: منظور از خیریه این است که علاوه بر خیرین خانواده هایی که مایل هستند در قبال نگهداری سالمند به مرکز کمک می کنند ولی آن ها که توان ندارند رایگان پرستاری می شوند. 
وی گفت: خیرین نیز در این سالها همیشه ما را یاری کرده اند مثلا ناهار این مجموعه از سوی یکی از کارخانه ها و میوه نیز روزانه از سوی تره بار تامین می شود.
وی گفت: جالب است بدانید در زمان دریافت مجوز از من تعهد گرفته شد که هیچ یارانه دولتی دریافت نکنم.
زارعی با اشاره به راه اندازی بخش فیزیوتراپی مرکز سالمندان گفت: ما امسال ازطریق نمایشگاه 15 میلیون تومان تجهیزات خریداری کرده ایم که به زودی راه اندازی می شود.
وی افزود: عمده ترین مشکل ما ساختمان است، ساختمان کنونی ما از بهزیستی اجاره شده است که هرساله هم به آن اضافه می شودالبته ما هم اکنون دو هزار متر زمین داریم و به دنبال ساخت ان به کمک خیرین هستیم اگر این اتفاق بیفتد می توانیم از سالمندان زن نیز نگهداری کنیم
وی بیان کرد: وجود مراکز و انجمن های خیریه برای فعالیت های خدماتی از این دست مناسب تر از مراکز خصوصی و دولتی است زیرا با مشارکت مردم استوهیات امناء وهیات مدیره ومسسین بدون هیچ چشمداشتی وبرای رضای خدا وخدمت به همنوع وداوطلبانه هرکاری انجام می دهند درصورتی که مراکز دولتی معمولا اینطورنیست و مراکز خصوصی نیز که بسیارهزینه های بالایی دارد.

موضوع اجتماعی

منبع :هفته نامه وقایع استان مرکزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد