سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان از رده خارج نیستند، آنها را درجریان امور قرار دهید!

مرد، بیمار اما خلاق و توانا

بعد از خداحافظی با خانم بیاتی با دکتر موزونی به عیادت آقای علی اکبر صنایعی می رویم . پیرمرد متولد اسفند 1307 و 83 ساله است مسلط به زبان فرانسه و انگلیسی و آشنا به زبان لهستانی است و به حسب شغل پدرش که از تجار برجسته اصفهان بوده با افراد برجسته سیاسی آن دوران آشنایی داشته همین موضوع باعث شده که از همان کودکی با مسائل روز سیاسی و اجتماعی آن دوران آشنا باشد.


 آقای صنایعی به وضوح خاطرات آن دوران را در یاد داشت با ذکر جزئیات، از دورانی که برق نبود تا نام بهرام شاهرخ گوینده رادیو برلن، شاید عرق به آن دوران یا گذران جوانی به یاد ماندنی موجب شده که این خاطرات را به وضوح در یاد داشته باشد.

آقای صنایعی دو سال پیش دچار سکته مغزی شدید شده تا حدی که نیم از بدون وی لمس بوده اما به دلیل حمایت خانواده و پشتکار فوق العاده ای که داشته وضع عمومی خوبی پیدا کرده و قادر به انجام امور شخصی خود است امال همچنان تحت نظر پزشکان قرار دارد.

اشتغال به امور فنی در دوران جوانی تاثیر ویژه ای بر عملکرد و حال فعلی این سالمند داشته به نحوی با وجود بیماری ذهنی خلاق خود را حفظ کرده و توانسته شرایطی فراهم کند تا شرایط جسمی خود را بهبود بخشد برای مثال در کنار تخت خود دستگیره ای دست ساز تعبیه کرده بود تا راحت تر از روی تخت بلند شود و یا اوقات فراغت خود را با تعمیرات ساده وسایل خانه پر می کند.

5 سال از فوت همسر آقای صنایعی می گذرد و تنها زندگی می کند، وقتی نظر وی را در رابطه با ازدواج سالمندی جویا می شوم لبخندی می زند و موافق حضور یک همدم و همزبان در این شرایط سنی است.

 

سالمندان از رده خارج نیستند، آنها را درجریان امور قرار دهید!

آقای صنایعی به شدت پیگیر اخبار و اوضاع سیاسی و اجتماعی است و این که ثبت نام یارانه ها با دوران بیماری وی مصادف شده و موفق به ثبت نام در آن سامانه نشده ابراز نارضایتی می کند و درخواست اطلاع رسانی و حمایت ویژه از سالمندان در رابطه با این مسائل دارد.

وی با بیان سابقه فعالیت های سیاسی خود در دوران پهلوی اول و دوم ، از این که از نظرات سالمندان بویژه آنهایی که سابقه فعالیت سیاسی دارند در مسائل روز استفاده نمی شود ناراحت است و  تجربیات سالمندان به قدری ارزشمند است که نمی توان هیچ مقدار مادی را جایگزین آن کرد.
 
آقای صنایعی مراجعه به پزشک را یکی از دغدغه های سالمندان می داند و می گوید وضعیت جسمی ما بگونه ای نیست که قادر به انجام این کار باشیم اما حضور کادر درمان بر بالین سالمندان بسیار عالی است و نیازاین که برای یک تزریق ساده باید از خانه بیرون بروی را برطرف می کند.
 
دکتر تات که نادختری آقای صنایعی و استاد دانشگاه است که هفته ای دوبار کار مراقبت از و رسیدگی به پدر را به عهده دارد و به امور وی سرکشی می کند در این گفتگو ما را همراهی کرد و با تاکید بر نقش حمایت خانواده در سلامت روح و جسم سالمندان گفت: استفاده از رژیم غذایی مناسب سن سالمندان تاثیر مهمی در سلامت این افراد دارد که خود این امر حمایت خانواده را می طلبد.

وی افزود: در اوج بیماری ما سعی کردیم بهترین شرایط را برای پدر فراهم کنیم از تهیه موادغذایی تازه تا تقویت روحی و عاطفی این شرایط مهیا شد که نقش مهمی در تامین سلامت پدر داشته است. که در این میان اعضای خانواده باید وقت و هزینه بیشتری یرای سالمند خود در نظر گرفته و از زندگی خود برای جبران زحمات آنها مایه بگذارند.

دکتر تات با شاره به ازدواج سالمندی گفت: ازدواج در این دوران به شخصیت و ضعیت سلامت روح و جسمی سالمندان دارد، ولی در بیشتر مواقع به علت وضعیت جسمی این افراد کارآیی چندانی ندارد.

وی زندگی موفق و شاد گذشته افراد به همراه استقلال مادی را از عوامل بسیار مهم در گذران یک سالمندی خوب دانست و افزود: به نوعی جوانی موفق سالمندی خوبی را بدنبال دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد