سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

راه اندازی رشته تخصصی طب سالمندی یک ضرورت است

راه اندازی رشته تخصصی طب سالمندی یک ضرورت است

با توجه به افزایش جمعیت سالمندی کشور و نیاز به مهارت ویژه پزشکان برای ارتباط با این گروه راه اندازی رشته تخصصی طب سالمندی در کشور را به یک ضرورت مبدل کرده است.



بیماری های دوره سالمندی نیز مانند دوره کودکی نیازمند متخصص است و شاید از توان یک پزشک معمولی که آشنا به روحیات و ویژگی های جسمی این افراد نیست خارج باشد، پزشک سالمند علاوه بر تشخیص و درمان بیماری باید از یک سو مانند یک روانشناس با بیمار خود برخورد کند و از سوی دیگر به علت شرایط خاص جسمی مانند کم شنوایی حوصله تکرار نحوه مصرف دارو را داشته باشد و از طریق یک ارتباط موثر بتواند شرایط بهبودی را برای بیمار خود فراهم کند.

از اینن رو را اندازی رشته تخصصی طب سالمندی و مراکز تحقیقاتی برای شناسایی و بررسی هر چه بهتر نیاز های این گروه ضروری است.

با توجه به شرایط بدنی سالمندان سیستم گوارشی این افراد توانایی هضم و تحمل قرص و دارو را ندارد از این با استفاده از روش های غیر دارویی مانند مشاوره به جای داروهای آرامبخش می توان بر استرس و اضطراب و ترس ناشی از تنهایی غلبه کرد.

همچنین با توجه به علاقه انکار ناپذیر سالمندان به خاطره گویی می توان با برگزاری جلسات این چنینی در فضایی مانند فرهنگسراها شرایط مناسبی برای برزو تمایلات درونی این افراد فراهم کرد.

استقلال مادی برای سالمند از نکات مهم و غیر قابل انکار برای گذران هر چه بهتر دوره سالمندی است و تا حدودی مانع از حس سربار بودن برای این افراد می شود علی رغم ثروت مادی هستند سالمندانی که مورد بی مهری قرار می گیرند و یا تنها به خاطر وضعیت مالی که دارند به آنها توجه می شود.

اما قطع یقین پشتوانه مالی سالمندان را به زندگی دلگرم می کند از این رو تامین مالی این افراد از سوی دولت ها موجب حفظ کرامت و عزت نفس آنها شده و می تواند عاملی برای پشت سر گذاشتن این دوره همراه با آرامش باشد.

ازدواج در دوران سالمندی به شرایط جسمی و روحی این افراد بستگی دارد و در صورت نرمال بودن شرایط طرفین می تواند یکی از بهترین راه های پر کردن خلاء های عاطفی این افراد باشد از این رو در صورت مثبت بودن شرایط فرزندان نباید مانع شوند.

همچنین افراد خانواده نباید از مانع از فعالیت هایی شوند که سالمند توانایی انجام آن را دارد بلکه با دادن مسئولیت های سبک و سهیم کردن آنها در کارهای ساده حس وجود داشتن و دیده شدن را در این افراد تقویت کنند.

اما حرف آخر افرادی که ما آنها را به نام سالمند و سالخورده می شناسیم “موی سپید را فلکشان رایگان نداده است این رشته را به نقد جوانی خریده اند“

این افراد نیازمند حمایت خانواده هایشان هستند روزی تمام وقت و هم و غم خود را برای برآورده کردن نیاز فرزندان خود کرده اند و امروز نیازمند حمایت همان اعضا و فرزندان هستند و از آن جا که این جهان کوه است و فعل ما ندا،  بنا براین از آنها حمایت کنیم تا از ما حمایت شود.

 

گزارش: مینا محمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد